torsdag 30 juni 2011

ugnsbakade rödbetor med pepparrotscremé

Ja, jag hade velat ha en mycket mer smickrande bild med ett stort fint knippe rödbetor med riktigt krispigt fin blast etc. men man kan inte alltid få som man vill, blasten var hängig cremé fraiche burken sådär tråkigt halvtom. Detta är hur som helst en kombination som jag har velat testa pepparrot och rödbetor, men också tillagningen med att göra ett foliepaket där betorna kan ångas klara i ugnen. Servera som ett tillbehör till kött eller fisk, jag valde en grillad kyckling.

För 2 personer behöver du:
300 gram skrubbade rödbetor
1,5 dl cremé fraice
2-4 msk fint riven pepparrot
1 msk balsamvinäger
folie

Gör:
Sätt ugnen på 250 grader. Skrubba rödbetorna eller skala dem om det behövs. Dela rödbetorna på mitten alternativt kvarta dem så de blir ungefär samma storlek. Sedan är det dags att göra foliepaketet. Ta en lång bit folie som du sedan viker en gång på mitten. Lägg betorna i en änden:

När du lagt dem i ena kanten, kan du passa på att krydda dina betor men lite salt, peppar, olivolja och balsamvinäger. Sedan är det bara att vika ihop till ett tajt paket så ingen luft kan komma in:
Släng in paketet på en plåt i ca 35-40 minuter brukar vara lagom när de är delade eller kvartade. Under tiden gör pepparrotscremen. Skala och riv pepparroten fint och blanda med creme fraichen. Du kan behöva tillsätta ganska mycket pepparrot tills det verkligen smakar pepparrot. Servera med en köttbit eller en stor sallad!
Smaklig spis!

Jättegod kombination detta med den skarpa pepparroten och de söta rödbetorna! Något som jag märkte var att när cremen hade stått till sig lite grann fick jag för mig att den smakade mer. Så man ska nog öka mängden pepparrot först till servering!

1 kommentar: