söndag 19 juni 2011

kryddiga mandlar

Dessa kryddiga mandlar passsar perfekt som snacks till drinken eller ölen eftersom dom är sådär lite salta, starka och kryddiga! Mandlar är väldigt tacksamma att krydda med diverse kryddor, och bäst blir om man skållar dom först. Det är bara att koka upp lite vatten, slänga i mandlarna låta dem ligga i det varma vattnet en lite stund och sedan hälla av dem i ett durkslag och spola dem med lite vatten och sedan knippsa av skalet. Receptet är taget från den fantastiska boken Under valnötsträdet.

till dessa behöver du:
200 gram skållad och skalad mandel
1 msk färsk + 1 tsk torkad rosmarin
en halv tsk cayennepeppar
1 msk olivolja
1 ½ tsk jodfritt salt (jag använde havssalt som jag smulade lite i handen först)
1 tsk farinsocker eller råsocker
1 pressad vitlöksklyfta

Gör:
Sätt ugnen på 210 grader. Finhacka den färska rosmarinen. Olja in mandeln i en skål, häll i allt utom vitlöken och rör om så att alla kryddorna fastnar på mandlarna. Tillsätt vitlöken och rör om igen. Lägg ut mandlarna på en plåt klädd med bakplåtspapper och rosta dem i ugnen i 12-15 minuter till de börjar bli ljust gyllenbruna. Rör om och låt dem svalna!

Jag gjorde dessa till en fest och det passar superbra till både drinken! 200 gram låter inte så mycket men de räcker faktiskt ganska långt. Jag hade chilipulver och ingen cayennepeppar och det får man nog vara lite mer försiktigt med för det blev ganska starkt. Dem är så härligt kryddiga och heta och rosmarinen gör verkligen sitt! Jag hade dock bara strösocker hemma vilket inte gav samma effekt så jag skulle råda att ha råsocker eller farinsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar