tisdag 7 juni 2011

hel kyckling

Att tillaga en hel kyckling skrämmer kanske en del eftersom man inte riktigt vet hur man ska skära upp den, eller kanske att man kryddar den för lite. Jag brukar, som jag blivit lärd, använda mig av stekpåse när jag gör hel kyckling då behöver man inte oroa sig att den blir bränd utan den sköter sig själv. I Italien där jag ätit kyckling brukar de fylla kycklingen med rosmarin och citron och det smakar ljuvligt. Här tog jag lite av det som fanns hemma, inga örter denna gången.

Till 1 kyckling behöver du:
1 citron
1 röd chili
4 vitlöksklyftor
30 gram smör
chilipulver, koriander, spiskummin

Gör:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala citronen och skär den i mindre bitar. Blanda samman smöret, 2 av vitlöksklyftorna och den finhackade röda chilin. Lägg citronen och skalet innuti kycklingen tillsammans med de restrerande 2 vitlöksklyftorna. Ta två fingrar och lösgör lite utrymme mellan skinnet och köttet på ovansidan av kycklingen, lägg smöret under skinnet och massera runt de så det blir jämt fördelat. Strö på lite salt, peppar och resten av kryddorna. Sätt in kycklingen i ugnen i ca 1 timma. Den är klar när köttsaften är genomskinlig och utan spår av rosa.

Det finns hundratals sätt att laga kyckling på. Citronen gör den lite mörare, och tanken med att lägga detta innuti gör att smakerna ångas in i köttet. Något som jag tycker att man måste testa är att smeta in smör emellan köttet och skinnet det gör att köttet under skinnet inte blir torrt. Man kan smaksätta smöret med klassikern, rosmarin, vitlök och citronzest som är väldigt god, eller bara vad man känner för och har hemma!
Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar