söndag 23 oktober 2011

Bönröra fullspäckad med kryddor

Ibland är man sugen på något vegetariskt men ändå fullpackat mer smaker. Här har jag gjort en stekt bönröra och då gillar jag att använda röda bönor, eller ja kidneybönor istället för de vita bönorna. Kidneybönorna är väldigt tacksamma att krydda och just dessa kryddor passar perfekt. Denna röran kan användas till dipp, till tacos som ett substitut till köttfärs, i fina fredags quesadillas och mycket mer. Jag tog mina favoritsmaker och sen var de bara att köra!

Till bönröran behöver du:
1 burk kidneybönor
1 röd lök
1 röd chili
3 vitlöksklyftor
1 näve persilja
1 liten näve koriander
1 tsk av: spiskummin, koriander, garam masala, paprika, curry

Gör:
Skölj bönorna och låt dem rinna av. Hacka rödlöken och chilin så fint du kan och riv/pressa vitlöken fräs dessa i en stekpanna tills det blivit mjukt men inte fått för mycket färg, ca 5 minuter. Tillsätt hälften av de torkade kryddorna och stek en kort stund till. Mosa bönorna på valfritt sätt. Jag använde en sådan man mosar potatis med, gaffel funkar bra annars. När bönorna är mosade tillsätt dem till stekpannan och tillsätt resten av de torkade kryddorna. Låt detta steka på medelvärme i ca 10 minuter eller mer tills röran börjar bli lite torr, man får mosa runt lite då det blir som att steka potatismos. Smaka dig fram! Men efter 10 minuter borde den vara bra, man vill ha den genom varm och att kryddorna har gjort sitt. När bönröran svalnat något tillsätter du finhackade färska örter. Smaka och njut!
Detta blev superbra! Det var lite freestyle. Men som sagt bönor och heta kryddor brukar vara en fin fin kombo. Till våra quesadillas vi skulle göra denna dag, var detta godare är köttet. Ja, jag brukar älska kött men detta tog priset! Kryddig, fräsch, med lite hetta, fin konsistens. Ska jag bli vegetarian nu..njae men verkligen gott! Detta skulle jag kunna tänka mig vara ett recept där man kan konvertera även den mest köttälskande vännen tro mig. Så testa detta istället för tacosköttfärsen på fredagsmyset, eller dippa majschips till lördagsölen. Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar