söndag 23 oktober 2011

Quesadillas

Detta är perfekt som förätt, drink tilltugg, lätt middag, eller partyrätt. Det bästa är att man kan ha precis (nästan)  vad man vill ha i. Quesadillas är helt enkelt massa goda saker mellan två tortillabröd, ja de där i tacohyllan, och massa ost som man steker i en stekpanna tills osten klistrar ihop de två bröden. Detta är mina favorit ingredienser men som sagt, en trevlig bönröra är en superbt substitut till kycklingresterna som jag använde.

Till 4 quesadillas behöver du:
8 tortillabröd
ca 300 gram ost, färdigriven på påse funkar fint
6 salladslökar, fint skivade
1 liten låda coctailtomater skivade
1 näve koriander
kyckling rester jag tog mina rester från min marokanska kyckling, alt. något vegetariskt som bönröra

Gör:
Börja med att förbereda alla ingredienser. Jag använde min grillpanna men stekpanna funkar också bra. Använder du grillpanna kan det vara idé att sätta på den en stund innan, du vill nämligen ha den smoking! Sen är de bara att göra lite pilljobb. Först ett tortillabröd, lite ost i botten, funkar som smakfullt klister, fyllning ovanpå osten, lite mer ost på fyllningen, nästa bröd. Stek i några minuter på varje sida tills du ser att osten har börjat smälta, vänd med omsorg annars trillar allt ut. Jag tycker grillpannan ger ett fint grill resultat och det smakar super! Servera gärna med guacamole och en kall Corona om man är på de humöret! Inte jättevacker, inget fint skärpedjup med lime och ljusa öl men man får ett litet hum.
Detta är perfekt substitut mot fredags tacosen och man kan göra den hur matig man vill eller varför inte använda tacosköttfärsen här istället. Vill man servera dessa som ett drinktilltugg kanske man bara vill köra på någon god starkt ost, lök och massa chili. Jag tycker att någon form av lök ska man ha det ger den där subtila fräscha löksmaken, chilli och ost kan ju inte annat är passa ihop. Testa dessa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar