onsdag 12 oktober 2011

Äppelmos

Det går bara inte att motstå alla dessa äpplen som finns nu i butikerna! Istället för att göra paj eller liknande som visseligen är gott, väljer jag att göra något man kan spara på sig, äta hela vintern, eller ge bort. Något som jag tänkte på är om man säger, äppelmos eller äppelmos men sak samma gott blir de. Jag köpte svenska äpplen, det stod ingen speciell sort, endast svenska. Receptet kommer ifrån Allt om mat. Det är väldigt inspirerande att göra något från grunden av råvaror man har köpt själv, man vet vad det är i och man kan reglera efter sin egen smak.

För en halv liter färdigt äppelmos behöver du:
1 kilo svenska äpplen
½ dl vatten
1 krm citronsyra
1 tsk hela kardemummakärnor
2 dl strösocker
Gör:
Kärna ur äpplena och skär dem i mindre bitar. Lägg dem i en skål med kallt vatten allt efter som för att förhindra att de blir bruna.  Låt äppelbitarna rinna av, häll dem i en gryta och tillsätt vatten och citronsyra. Låt dem sjuda under lock i ca 30 minuter tills de börjar mosa sig. Krossa kardemummakärnorna och rör ner dem tillsammans med socker i grytan. Passera moset genom en sil och häll sedan upp i rena burkar.
Det kan lät bli brunt om man öppnar burken ofta. En oöppnad burk håller ca 8 månader, är den öppnad ca 2 månader.

Svenska äpplen! Vilken höstdelikatess, smakar som godis bara som dom är. De äpplen jag köpte var liknande dem man har hemma i trädgården. Så långt som råa äpplen i grytan ser det fint ut. Efter en halvtimma är äpplena som sagt ett fint mos. När jag passerar moset får jag ett mos som har en fin rosa (!) färg. Detta pågrund av det röda skalet. Det smakar lite mer äppelkaka än äppelmos, lite för mycket socker i förhållande  till sötman i äpplena och lite väl mycket kardemumma. Nästa gång ska jag ta en lite mer neutralt äpple som är en blandning mellan det söta äpplet och det lite sura äpplet. Mina kunskaper på äppelsorter är inte så stora så något mellan sött och surt får de bli! Jag råder igen alla att testa göra saker hemma som ni annars kanske brukar köpa!

En liten uppdatering på äppelmoset. Första gången jag testade, se ovan blev det rosa, väldigt sött och smakade lite äppelkaka. Nu frågade jag mannen på marknaden vilka äpplen han skulle rekommendera han valde Aroma för den är lite syrlig och en annan sort jag inte minns namnet på, men de var av liknande karaktär. Ta annars bara Aroma. Receptet är det samma som ovan, men enda skillnaden att jag bytt ut äppelsorten och tagit EN enda kardemumma kapsel för att få ett litet hum av kardemumma smak. Jag tror ändå att om jag hade skalat de svenska fina äpplena i första omgången hade det kanske blivit bättre. Inte heller nu skalade jag äpplena för jag har en föreställning om att det sitter smak även i skalet, nästa gång skalar jag nog mina äpplen trots allt.


Nu blev färgen lite mer likt äppelmos och precis lagom sötma, kanske hellre att man tar ett syrligare äpple och reglerar sockret som man vill ha det. Det smakar iallafall ljuvligt gott av äpplen, lite sött och ett väldigt litet hum av kardemumma!

2 kommentarer:

  1. :D Åh du kokar min favorit! Verkar citronsyran konserverande, eller endast som en smakreglerare?

    SvaraRadera
  2. ja!! smakade lite äppelkaka men annars gott :D Jag tror att den gör lite både och faktiskt!

    SvaraRadera