måndag 3 oktober 2011

Mungbönor fullspäckade med örter

Detta använde jag som tillbehör till mina red mullet. Ett recept som från början är inspirerat av ett liknande recept fast då med puylinser, då jag inte fått tag på det testade jag med mungbönor. Jag tycker att det är lite klurigt att koka bönor jag lyckas alltid, alltid koka sönder dem, tips på lyckade bönor eftersöks!

För lite mer än 2 pers behöver du:
2 dl mungbönor i okokt form.
1 stor näve babyspenat
en näve baslika
en näve persilja

Gör:
Blötlägg och koka bönorna enligt paketet, om du använder torkade och det jag lärt mig är att man INTE salta vattnet som man gör med ris och pasta etc. Blanda de ljumna bönorna med spenaten så den förväller, och rör sedan i de andra hackade örterna.

Jag kände att jag tog i lite för mycket av persiljan då det blir en sådan där sträv smak i halsen. Jag tror att det kan bero på persiljan i sig ibland får man tag på ganska grov, och ibland med lite spädare blad. Kanske ska komma till slutsatsen att om man ska använda persilja i saker, som en mixad marinad eller i biffar kan man ta den grövre och om man ska äta den i sallader eller i gryn ska man ta den lite spädare. Det kändes nyttigt och resterna kunde utgöra en god sallad. Jag tycker dock att böner man kokar själv kan bli lite jolmiga i smaker om det säger dig något, eller så kanske det är dags att lära sig att koka dem på rätt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar