fredag 14 oktober 2011

Nötfärsköfte med spiskummindoftade potatis

Köfte är helt fantastiskt! Kryddigt, fräscht och gott. Passar perfekt till grillen, ja det funkar fint att grilla köttfärs finns vissa som fått för sig att det inte är någon bra kombo. Dessa kryddiga köttfärsjärpar härstammar nog från början från turkiet och gör sig mycket bra med en fräsch yoghurtsås. Myntan och persiljan ger den där fräscha kryddiga smaken med ett litet sting som mycket persilja ger. Kryddorna ger en mjuk smak utan att vara för mycket, och bli inte rädda för mängden krydda jag tycker att när man jobbar med köttfärs måste man kräma på lite extra, och för guds skull skippa ströbrödet det behövs verkligen inte!

Köfte till ca 3 hungriga personer:
500 gram köttfärs
1 ägg
1 tsk harissa
3-4 vitlöksklyftor
1 stor näve mynta
1 stor näva persilja
Kryddor:
2 rågade tsk spiskummin
2 tsk garam masala
1.5 tsk koriander
1 tsk 7-spice (innehåller: koriander, ingefära, kanel, spiskummin, peppar, kryddnejlika & kardemumma)
salt&svartpeppar
Jag tog en riktigt tesked inget mått.

Servera med klyftpotatis kryddade med spiskummin

Gör:
Sätt på ugnen på 225 grader. Klyfta potatisen, ringla över lite olivolja och dofta över lite spiskummin och salt. Rosta i ca 30-40 minuter.Hacka myntan och persiljan relativt fint, som jag talat om innan vill vi inte ha större bitar av persilja i maten, inte av denna grövre varianten. Riv eller pressa vitlöken, riv löken fint, vi vill bara ha ett humm av den goda lök smaken. Blanda först i örterna och kryddorna och försök att se lite på proportionerna om du vill ha mer örter, det underlättar lite att blanda in dem innan du tillsätter ägget. När proportionerna ser bra ut tillsätt ägget. Forma köftena (?) liknande järpar eller lite avlånga biffar. Stek i grillpanna eller stekpanna, jag testade båda: grillpannan är lite överlägsen i sammanhanget.
Detta är helt fantastiskt gott! Perfekt om man har lite halvt vissna örter hemma eftersom de ändå ska blandas in med köttfärsen och stekas. Jag serverade en yoghurtsås bestående av turkisk yoghurt och en gnutta harissa, ett mycket hett tips. Det förvandlar verkligen yoghurten till någon enastående. Kan också ätas tillsammans med samma sås och i ett pita bröd eller liknande om man är på det humöret. Plus att det är mitt eget recpet, här har jag bara tagit  de som jag tänker mig ska vara i och kört på! Var för guds skull inte rädda för att krydda!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar