måndag 31 oktober 2011

Tonfisk på ciabatta

Ibland vill man ha en snabb liten lunch där man inte behöver tänka så mycket bara göra. Detta är yttligare ett av  de där recepten där man inte behöver ta angivelserna så jättenoga, det är kombinationen som räknas. Här kan man ta all form av ciabatta. Och nej det är inte den mest kalorisnåla lunchen. Den jag använde var bakeoff annars kan man bara värma på dem lite i ugnen iallafall. En sådan här stor räcker till 4 stora mackor jag gjorde bara 2. Jag delade denna först på mitten och sedan på längden. Jag använde denna fantastiskt goda italienska tonfisken som smakar som inget annat, men vanlig i olja funkar också fint. Kvickt och lätt. Detta är mina grundpelare.

För 2 hungriga personer behöver du:
1 stor ciabatta delad först på mitten sedan på längden
1 liten rödlök
1 mozzarella
1 burk tonfisk
ca 2 msk grön pesto

Gör:
Baka av ciabattan om du har bakeoff, värm på den om den inte är de, eller om du kanske har gjort den själv. Skiva mozzarellan och rödlöken. Sen tillkommer det bara lite komponeringsarbete kvar. Först pesto, mozzarella, tonfisk och rödlök. Ät och njut!



Jag hittade lite småtomater och lite basilika och det smakade superbt. Här kan man också ta röd pesto om man är på det humöret. Om man hittar lite ruccola blir det nästan ännu bättre. Man kan också göra något liknande fast med soltorkade tomater, pesto och mozzarella. Eller grillade grönsaker som kanske blivit över från middagen, det mesta med lite pesto på bröd blir liksom gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar