tisdag 1 november 2011

Cajungryta med kyckling

Jag har länge velat göra något i stil med denna grytan. I många recept som jag har läst ska man tillsätta "cajun seasoning" då jag inte har hittat någon sådan i butik har jag väntat på att hitta ett recept på en egen kryddblandning. Denna är säker inte helt genuin cajun men jag tyckte det lät gott och kryddorna föll mig i smaken. Detta receptet kommer från Allt om mat, men jag har krämat på lite mer med kryddorna än vad som stod i receptet. Jag tänker att torkade örter är jag lite mer vaksam med att dosera mer än i receptet för att motverka att de ska ta över i smak. Jag tänker nog ta med mig denna kryddblandningen och göra en hel kyckling med samma kryddor!

Till 4 pers behöver du:
400 gram kycklingfilé i bitar (jag tog lårfilé och tog bort skinnet)
3 stycken/ 300 gram chorizokorvar,
1 gul lök
1 dl grädde alt. matgrädde
4 vitlöksklyftor
2 lagerblad
1 burk svarta bönor
1 burk krossade tomater
2 msk soja
1 msk tomatpuré
1 näve persilja
kryddning:
1 tsk oregano
1 tsk spiskummin
1 tsk paprika
½ tsk torkad timjan
½ tsk chili
salt&peppar


Gör:
Skär kycklingen i mindre bitar, hacka lök och vitlök. Blanda kycklingen med sojan och ställ åt sidan. Stek lök och vitlök tillsammans med hälften av kryddorna, till löken börjar bli mjuk utan att få för mycket färg. Tillsätt tomatpuré, kycklingen och resten av kryddorna. Låt kycklingen steka någon minut och tillsätt sedan de krossade tomaterna och lagerbladen plus 1 dl vatten. Låt detta koka ca 15 minuter under lock. Under tiden som grytan kokar, kan du koka ris och skära korven i ½ cm tjocka skivor och steka tills de får färg. När 15 minuter gått tillsätt korven, sköljda bönor och grädde och låt den koka upp igen. Strö över massa finhackad persilja och servera med ris.
-
Detta kommer nog att bli en sådan där klassiker hemma hos mig, likt den traditionella köttfärsåsen kan man också ändra om denna för att få den att kanske räcka en middag till. Lite upphottad med lite paprika, eller varför inte lite majs. Jag trodde först att det skulle bli lite blaskigt med tomatkrossen men det kokade ihop och blev riktigt gott. Lite kryddigt lite hett, krämigt supergott! Jag hade kycklinglår hemma dock med både skinn och ben men det var lätt åtgärdat. Lår delen smakar så mycket mer än filén tycker jag mycket mer kompakt kycklingsmak, testa den nästa gång du ska göra någon form av kyckling gryta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar