lördag 19 november 2011

Jordärtkockssoppa

                                                                                                 Foto: Johan von Brömssen
Den här soppan är den perfekta höstsoppan. Det blir otroligt krämig redan innan man tillsatt grädde och har en härlig höstsmak av jordärtskockorna. Den går bara inte att jämföra med en potatis- och purjolökssoppa det finns en speciell smak i jordärtskockan som är helt fantastiskt, men jag antar antingen älskar man den eller så hatar man den, vad jag gör känns ganska uppenbart. Receptet kommer ifrån Anna och Fanny Bergenströms fantastiska bok "Under valnötsträdet", som är att rekommendera som en julklapp! Jag har anpassat receptet efter vad jag hade hemma.
För 4 personer alt 8 pers som förrätt behöver du:
800 gram jordärtskockor
2 medelstora potatisar
1 gul lök
8 dl vatten
2 msk höns/grönsaksfond alt. 1 buljongtärning
2 dl vispgrädde eller matgrädde
½ dl vitt vin
Salt & peppar

Gör:
Skala och skär potatisen och jordärtskockorna i mindre bitar. Skala och hacka löken. Fräs löken någon minut i en gryta, tillsätt potatisen och jordärtskockorna tillsammans med ungefär hälften av vattnet och buljongen. Låt detta koka i ca 25 minuter. Mixa soppan slät späd med resten av vattnet och grädden. Smaksätt med lite vin och smaka av med salt och peppar. Koka soppan i ytterligare 5-10 minuter. Servera gärna med något knaprigt ovanpå.
Finfina höstknölar, ser lite ut som ingefära men smakar ljuvligt! Jag serverade soppan med tunt friterade potatisskivor jag kan tänka mig att lite knaprigt bacon inte heller hade varit fel. Smaken från jordärtskockorna är ganska speciell men jag tycker att den kräver ganska mycket kryddning med salt och peppar. Soppan får en frisk smak av den lilla vinskvätten. Denna soppa smakar bäst om helt slät i mitt tycke och den skulle passa perfekt som en höstförrätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar