fredag 4 november 2011

Svampragu

Vad hör inte hösten till mer än en mustig ragu, eller ja köttstuvning som det betyder. Jag kallar den svampragu men den innehåller också lite nötfärs. Inspirationen till denna fick jag från fina Lisa Förare Winbladhs recept i Sydsvenskan. Jag har följt receptet ganska bra men faktiskt uteslutit sådant jag inte haft hemma. Egentligen ska det vara torkad svamp men man kunde byta ut den mot vanlig svamp, jag kokade min ganska mycket längre så jag inte hade Muttitomater, de behöver inte koka lika länge. Det blev en hel del, ca 10 portioner men det är bara att fylla frysen och njuta av denna mustiga ragu! Mycket hackade blir det, tips är att mixa allt grovt om man har en matberedare.


Till ca 10 port behöver du:
2 gula lökar
2 morötter
2 selleristjälkar
1 rotseller ca 200 gram
400 gram blandad svamp jag valde: champinjoner, portobello, shitake
2 lagerblad
3 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 köttbuljongtärning
ca 1 dl rött vin
2 pkt/burkar krossade tomater
400 gram nötfärs
1 burk valfria bönor, jag valde blackeyed


Gör:
Börja med att hacka lök, morot, selleri, svamp, vitlök, chilin och rotseller fint. Tar en stund jag vet. Har du en jättegryta kan du fräsa allt långsamt i ca 10 minuter, har du inte de, fräs grönsakerna i omgångar. Färs även färsen. Häll allt i samma gryta, tillsätt vinet och låt de bubbla en liten stund. Tillsätt tomatkrossen och buljongtärningen krydda med salt och peppar. Bönorna åker i sista kvarten. Jag kokade detta i ca 2 timmar, ungefär en timma med lock, en timma utan. Jag fick även tillsätta lite mer tomatkross då det blev lite tort och bönorna ungefär sista 15 minuterna. Ät, fyll frysen och njut!

Ragu tycker jag är en fylligare variant av köttfärssås så kanske man inte får säga, men ungefär så. Tillsammans med svampen blir det en mustig smak som verkligen känns som höstmat. Precis som Lisa gjorde i sitt reportage kan man använda denna ragu till lasange eller bara äta dem som som den är med pasta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar