tisdag 8 november 2011

Kycklingsoppa med ärtor


Kycklingsoppa kort och gott. En värmande och krämig soppa med gårdagens kycklingrester. Om man  misstänker att det kanske inte kommer bli så mycket kyckling rester kan man ju alltid slänga in några kycklingklubbor eller liknande samtidigt som man gör den hela kycklingen. Av skrovet från kycklingen gjorde jag en kycklingbuljong på och jag tror det gjorde mycket för soppan för den blev riktigt god och mustig i smaken. Receptet kommer från bbc good food. Jag slängde även med rotfrukterna som blev över från middagen med kycklingen!

Till 4 pers behöver du:
300 gram kycklingrester utan skinn
200 gram frysta ärtor
2 gula lökar
1 morot
2 selleristjälkar
2 vitlöksklyftor
1.5 liter buljong
½ dl cremé fraiche eller matgrädde
1 lime

Gör:
Gör du din egen buljong bör du göra den minst en timma innan. Annars börja hacka lök, morot, vitlök och selleri ganska fint, det är inte så noga om man vill mixa soppan senare. Fräs grönsakerna på medelvärme i ca 15 minuter tills de börjar mjukna. Tillsätt sedan cremé fraichen/matgrädden. Här kan du göra ett val,antingen kör du i kycklingen nu då blir den mixad, eller så väntar du och får en slät soppa med kycklingbitar i. Mixa soppan slät, tillsätt sedan ärtor och kycklingen och låt soppan koka upp och sjuda i 5 minuter. Pressa över limejuice, ät och njut.

Detta var ett väldigt bra sätt att ta vara på kycklingen. Jag måste säga att gul lök passar så bra i soppor, det känns som om man alltid fått lära sig att det ska bara purjolök i soppa. Nästa gång tänker jag nog inte mixa med kycklingen för det blev lite grynigt, så låt dig inte luras av att den ser lite lös och tråkig ut innan den mixas. Jag kan tänka mig att slänga med lite chilli för att få lite mer hetta i soppan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar