söndag 4 december 2011

Pho bo - vietnamesisk soppa

Till detta receptet fick jag inspiration ifrån den fantastiska Camilla Plum. Hon gjorde en variant på vietnamesisk soppa dock gjorde hon denna fast med nötkött men jag tänkte göra den lite mer studentvänliga varianten med kycklingfilé. Camilla Plum gjorde då först en slags basbuljong. fiskade upp köttet, silade av grönsakerna och använde sedan köttet och buljongen till soppan. Det blev lite klurigt blev det när jag tog kycklingfilé eftersom den inte kan koka i flera timmar och ge smak till buljongen. Då kokade jag fileérna i ca 30 minuter, silade av och sedan lät den klara buljongen koka i ytterligare 30 min.


Till soppbasen med kyckling för 2-3 pers behöver du:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 tumstor bit ingefära
3 limeblad alt. 3 citrongrässtjälkar
1 msk soja
1/2 kanelstång
3 stjärnanis
3 nejlikor
3 kycklingfileér

Gör:
Skala och skär lök, ingefära och vitlök i mindre bitar, fräs på detta i några minuter. Tillsätt resten av ingredienserna och häll på ca 2 liter vatten. Låt det koka på medelvärme i ca 30 minuter skumma av allt eftersom. När 30 minuter har gått fiskar du upp kycklingen och silar av resten. Låt den klara buljongen koka i ytterligare 30 minuter, smaka av med salt.

Nu är det dags att plocka ihop soppan som man vill ha den. Lite som tacos fast med soppa. Jag valde följade ingredienser:

5 salladslökar fint skurna på längden
2 lime skurna i klyftor
1 burk sköljda böngroddar
1 finhackad chili
1 näve koriander
1 tumstor bit ingefära tunt skivad
3 skivade kycklingfileér
250 gram valfria nudlar, jag valde risnudlar

Lägg önskad mängd av de ingredienser du vill ha i en skål. Häll sedan den varma buljongen, ät och NJUT.
Denna soppan blev nästan över förväntan. Buljongen smakar mer och mer när man tillsätter chilin, limen och koriandern. Nudlarna och kyckling åt jag med pinnar och buljongen med sked. Denna är även lätt att göra till många, kanske som en liten värmande paus i julstöket. Jag kan tänka mig att den smakar minst lika gott vegetarisk eftersom man har alla kryddorna, som gör att de blir en liten asiatisk touch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar