måndag 12 december 2011

Kormacurry

Nu har jag testat en av mina currypastor som jag gjorde härom veckan. Det slog verkligen dom som man köper i affären, de har en tendens att smaka lite bittert och beskt ibland. Den egna däremot smakar kryddigt och fräscht och man kan ana kryddorna på ett helt annat sätt än vad man kan i de färdigköpta, sen är det ett oerhört bra vardagstips att ha i bakfickan. Ett sånt där tips där man kan ta vad man har, om man har currypasta och en burk kokosmjölk. Här gjorde jag med kyckling och kikärtor. Godast blir det om man marinerar kycklingen innan.

Foto: Johan von Brömssen
Till ca 3 personer behöver du:
3 stora kycklingfileér skurna i bitar
1 dl matyoghurt
6 msk currypasta
1 gul lök
1 burk kikärtor
1 burk kokosmjölk
lite finhackad koriander på toppen

Gör:
Blanda mat yoghurten tillsammans med hälften av currypastan. Häll kycklingen och yoghurten i en påse och låt marinera i kylskåpet så länge du hinner, jag marinerade kycklingen över natten. När det är dags att laga skiva löken tunt och fräs den mjuk tillsammans med olja i en panna. När löken mjuknat tillsätt resten av currypastan och låt allt fräsa några minuter. Om man vill ha ännu mer kryddor kan man tillsätta lite färsk chili och lite valfria kryddor vid detta stadiet, men det räcker gott och väl med pastan. Fiska upp kycklingen och tillsätt den tillsammans med kokosmjölken. Låt allt koka ca 30 minuter eller tills kycklingen är klar, tillsätt kikärtorna när det är ca 10 minuter kvar. Servera med ris, och toppa med lite koriander.

Detta blev en riktigt hit! Jag tänkte det skulle smaka likt de rödaktiga currypastan som jag brukar köpa, men det blev en kryddig och fräsch men det blev nästan likt en grön curry för man kunde känna den färska koriandern. Kanske ett julklappstips om man gör så den öppnas och ställs i kylen hyfsat snabbt! Det kanske blir lite recept på jul-igare mat här i bloggen vi får se! Jag kommer iallafall lägga upp mitt bästa pepparkaksrecept!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar