söndag 18 december 2011

Bästa pepparkakorna



Såhär innan jul går det inte riktigt att undvika julrelaterad mat så nu kör vi. Mitt bästa pepparkaksrecept! Jag kommer inte ihåg varifrån jag tagit det med det funkar lika bra varje år och blir deg så det räcker och bli över. Jag gillar att knåda in lite flagad mandel i en fjärdedel av degen, det blir en extra god twist på pepparkakorna.

Till runt 100 peppar kakor behöver du:
1 1/2 dl mörk sirap
3 dl socker
200 gram smör
1 1/2 dl grädde
1 msk ingefära
1 msk kanel
1/2 msk bikarbonat
1/2 msk kardemumma
10-11 dl vetemjöl

 Gör:
Smält sirap, socker och smör i en kastrull. Tillsätt kryddorna. Blanda bikarbonaten med lite av mjölet och rör ner allt mjöl tills massan går ihop till en deg. Eftersom den är lite varm tar det en stund innan den stelnar och blir en riktig deg. Låt degen stå över natten kylskåpet. När det är dags att grädda sätt ugnen på 200 grader i ca 5 minuter beroende på tjocklek.

Att tillägga är ju hur snygg min Taj mahal-pepparkaksform är, dock lite klurig att få till med alla kanter men det är de nästan värt. Inköpt på Indiska för något årsedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar