fredag 2 december 2011

Dumplings

Nu har bloggen nått 10.000 besökare eller snarare sidvisningar, sedan jag startade! Väldigt roligt och det är värt att fira. Detta gör jag genom ett inlägg som innehåller en youtubevideo när jag gör dumplings hemma i köket! Håll till godo, och tack till alla som besöker bloggen!


Dumplings med kycklingfärs:
Detta är något som jag har velat testa jättelänge, och till och med väntat i två veckor för att få hem en liten dumplingsmojäng ifrån ebay. Mojängen fick jag inspirationen från denna fina bloggen. Än så länge har jag en köttvariant, har på en vegetarisk variant på gång, kycklingfärsen kan man byta ut mot mixade kycklingfileér eller fläskfärs. Eftersom jag inte har en pastamaskin så har jag köpt wontonplattor och det funkar perfekt. Jag gjorde också en egenkomponerad dippsås som tillbehör. Här tycker jag det är tacksamt att använda en bambuångare, det är lite svårt att beskriva hur man viker själva dumplingen men det kan du lättast se i filmen.


Till en förrätt till ca 2-4 personer behöver du:
fyllning:
200 gram kycklingfärs
5 salladslökar
1 röd chili
1 vitlöksklyfta
1 tumstor bit ingefära
2 citrongrästjälkar
1 knippe koriander
½ msk sesamolja, soja, ostronsås
1 pkt wontonplattor
+ ett uppvispat ägg som klister


dippsås:
4 tsk soja
2 tsk sesamolja
2 tsk risvinäger
finhackad chili & koriander


Gör:
Börja med att att finriva ingefära och vitlök ner i en skål tillsammans med färsen. Finhacka sedan chili och salladslöken, samt koriandern både blad och stjälkar. Om du använder en bambuångare kan du sätta på en gryta vatten till detta. Banka på citrongräset och lägg dessa hela i färsen, de ska bara ligga i en stund och ge smak, om man hackar ner dem tycker jag det kan bli lite träigt.
När fyllningen stått till sig en stund plockar du bara ut citrongräset. Tillsätt sesamolja, soja och ostronsås rör om väl. Vill du vara helt hundra på smakerna kan du steka en liten klutt av färsen för att kolla av, det bör tilläggas att smakerna kanske inte helt blir samma när man steker och ångar. Se till att hålla wontonplattorna lite fuktiga, under en fuktig handduk funkar bra så de inte torkar ut. Fyll dem inte för mycket och försök att se till att pressa ut så mycket luft som det går. Jag gjorde två olika varianter, se filmen. Ånga sedan dessa i ca 10 minuter och sedan stek dem snabbt i lite olja på ena sidan, dippa, ät och njut!
Håll till godo med min hemmagjorda lilla film om dumplings. Detta projektet måste jag säga blev väldigt lyckat! Jag tänkte mig först detta som en liten testversion, men det smakade precis som jag hade tänkt. Sesamolja är en fantastisk produkt, som ska användas i måttlig mängd, det är den där lilla smaken som man inte riktigt kan placera när man äter liknande mat ute. 

1 kommentar: