onsdag 28 september 2011

Fond/Buljong

När jag köpte alla dessa fond/buljong grönsaker har jag under en tid passat på att göra både kräftfond, kyckling- och grönsaksbuljong så jag tänkte att jag samlar alla under ett och samma inlägg. Jag tänker mig att skillnaden mellan fond och buljong är att fonden är mer koncentrerad och används i mindre mängd tillsammans med vatten och att buljongen inte är lika koncentrerad och därför kan användas direkt.

Kräftfond:
Man kan även göra samma sak fast med räkskal, de behöver dock inte koka lika länge. Eftersom det var ett par dag sedan jag åt dem kan man frysa in skalen och tina upp dem dagen man vill göra fonden. Man kan slänga i lite vad man vill i en fond men jag gjorde på följande sätt:

Till ca 1.5 liter färdig kräftfond behöver du:
ca 20 kräftskal huvuden och alltihopa
1 purjolök
½ rotselleri
½ fänkål
2 morötter
3 vitlöksklyftor
3 lagerblad
3 selleristänger
några svartpepparkorn

Gör:
Det låter lite brutalt men lägg kräftorna i en stor gryta och krossa huvudena med en mortelstöt, detta för att få ut lite mer smak från kräftorna. Skär alla grönsaker i mindre bitar. Lägg alltihopa i grytan och häll på ca 3 liter vatten. Salta inte nu, det gör vi sen. Låt det koka upp under lock och koka ungefär tills grönsakerna är mjuka, det gjorde jag iallafall. Sedan silar du bort skalen och grönsakerna och fortsätter koka utan lock tills vätskan har reducerats till hälften. Det är när den har reducerats som du kan salta. Jag har lärt mig av mina misstag och saltat från början vilket har lett till att när den reducerats till hälften finns det salt i för den dubbla mängden = väldigt salt fond.  Håller i kylen 4 dagar ungefär eller väldigt länge i frysen.

Man behöver förstås inte göra såhär mycket, men jag tänker ha denna i frysen och förgylla en fisksoppa eller varför inte en skaldjurs risotto nu till hösten. När jag tänker fond så tänker jag att den är lite mer koncentrerad än en buljong, denna tänker jag använda tillsammans med buljong som en extra ingrediens helt enkelt. 

Kycklingbuljong:
Perfekt att ha i diverse soppor, även grönsakssoppa får en härlig smak av kycklingbuljong det bli en extra smakdimension på soppan. Egentligen ska man använda rått kyckling skrov, men det funkar minst lika bra med tillagat, så spara på dig lite kyckling skrov efter nästa middag. Den blir något mörkare och lite mer grumlig men fantastisk god! Så varför inte ta vara på det man kan, visst?

Till ca 1.5 liter färdig buljong behöver du:
ca 1 kilo kycklingskrov
1 morot skuren i bitar
1 purjolök i bitar 
1 gul lök i klyftor
2 stjälkar selleri i bitar
1 lagerblad
3 vitlöksklyftor skalade
2 msk tomatpuré
1 litet knippe timjan
salt & peppar

Gör:
Fräs på alla grönsaker i en stor gryta tills de börjar få lite färg. Tillsätt då tomatpurén och till sist kycklingskrovet. Fyll på med vatten så att det täcker. Låt allt koka upp för att sedan sjuda i ca 1 timma utan något lock och med alla härligheter i grytan under hela tiden. Krydda med lite salt och peppar, salta mer senare. Skumma av emellanåt. Sila sedan buljongen och låt den svalna innan du fryser in den, eller spar den i kylen i upp till 5 dagar.

Grönsaksbuljong:
Här slängde i lite grann av vad jag hade bland grönsakerna, och kokade ner den lite grann eftersom jag ville ha en lite kraftigare buljong. Den här är perfekt för soppa eller risotto. Vad som är gott att tillsätta i alla dessa buljongerna är en skvätt vitt vin om man råkar ha det hemma

Till ca 1.5 liter färdig buljong behöver du:
2 morot i bitar
1 purjolök skivad
½ fänkål i bitar
en fjärdedel rotseller skalad och skuren i bitar
1 vitlöksklyftor skalade
3 selleristjälkar i bitar
1 litet knippe timjan
1 litet knippe persilja med stjälkar
1 lagerblad
salt & peppar

Gör:
Fräs alla grönsaker i en stor gryta tills de tar lite färg. Häll på ca 2 liter vatten och låt det koka upp för att sedan sjuda i allt mellan 30-60 minuter beroende på vad man vill använda den till. Vill man ha den i en soppa  kan jag tänka mig att man inte behöver koka den lika länge som om man vill att de ska ge en fin smak till en risotto.

Smaklig spis och hoppas att du inspireras till att hitta något smaskigt att laga med buljong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar