måndag 26 september 2011

risotto

Dessa fina kantareller hittade jag och familjen på en spontan promenad i skogen! Väldigt roligt då sist jag skulle göra denna risotto köpte jag kantareller vilket resulterade i ett smärre rån av min plånbok. Det är något speciellt att laga något som man har varit ute och hittat själv. När jag fått en fin bit parmesan direkt från Italien fanns det bara en sak att göra med svampen. Jag lade dock till lite portobello. Receptet är från bbc good food där originalet är med quinoa och risottoris, den varianten gör jag ibland. Ja, man det blir supergott med lite vitt vin i men jag hade inget hemma.

För ca 3 personer behöver du:
250 gram risotto ris
1 gul lök alt. 2 schalottenlökar
2 små selleristjälkar
ca 400 gram blandad svamp
1 liter grönsaksbuljong
en liten kvist timjan
massor av riven parmesan

Gör:
Jag brukar börja med att skära svampen i mindre bitar och steka den i lite smör, lägga den på en tallrik och röra i den i slutet. Detta är kanske mest för att mina kastruller och pannor är lite av den begränsade studentupplagan. Efter svampen gäller det att hacka löken och sellerin superfint, eller så fint man kan. Svetta dessa två i lite smör,(ja svetta..alltså stek på lägre värme utan att de tar färg bara så de svettas lite.) Hetta undertiden upp buljongen i en kastrull, den ska vara varm när man tillsätter den.
När detta är gjort tillsätt riset och låt de få fräsa med någon minut. När det låter som att riset steks tillsätter du den första sleven, (soppslev funkar fint) med buljong och rör på hela tiden tills riset har absorberat buljongen, detta görs med fördel på medelvärme. Nu kommer det svåra. Tiden. Tillsätter du bara en slev efter hand som buljongen absorberas så kommer de går bra, och SMAKA dig fram när riset börjar bli mjukt är de klart, det är de som gäller. Oftast behövs inte all buljong så fokusera inte på de. Rör till sist i svampen, en god näve med parmesan, lite timjan om du vill. Min blev något i stil med detta till slut:


För att citera Lotta Lundgrens bok "Om jag var din hemmafru" där hon skriver något i stil med "gör absolut inte som jag säger", lite den känslan får jag efter att ha försökt att författa detta receptet. Det är inte svårt att göra risotto men man måste vara på sin vakt och röra hela tiden och behandla den väl, men även smaka sig fram och titta efter den konsistensen man vill ha. När man väl får till de, får den fina krämiga konsistensen kan man variera i oändlighet. Med den fina parmesanbiten jag fått kommer det nog komma upp en hel del varianter i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar