fredag 16 september 2011

Fikon-och plommonmarmelad

Det är med att göra marmelad och chutney är ett intresse som har vuxit hos mig. Det är som sagt: svårt att misslyckas, jättegott, bra att ge bort plus att det är ett bra sätt att ta till vara på allt var säsongen har att bjuda. Fikon är den finaste frukten, kolla på den! Fikonmarmelad är något som inte bara passar på mackan utan även till ostbrickan. Jag har följt detta receptet från en fin blogg.

Du behöver:
Ca 400 gram fikon
3 mellan stora plommon, jag tillsatte ungefär 4-5 små plommon också
1 tsk citron zest + lite juice
½ tsk finriven ingefära
1 cup socker ca 200 gram
en skvätt vatten

Gör:
Klyfta fikonen och dela klyftan på mitten för lagom stora bitar. Kvarta plommonen. Riv skal från citronen och ingefäran, tillsätt sockret och en skvätt vatten i en tjockbottnad kastrull. Låt frukten koka upp, och koka sedan på medelvärme i ca 15 minuter till frukten har kokat sönder en aning. Vill man kan man göra marmelad testet: En iskall tallrik, häll en klick marmelad på tallriken och dra med skeden igenom, om marmeladen inte flyter ihop är den klar. Häll upp i steriliserade burkar.

Jag älskar fikonmarmelad och denna blev supergod!! Precis som på bloggen jag tog receptet ifrån kan jag tänka mig att denna passar bra med creamcheese, det måste man nästan testa. Denna kommer jag nog göra fler gånger i höst när fikonen finns att få tag på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar