söndag 18 september 2011

kryddig köttfärsgryta

Passa på att hetta upp den gamla köttfärsen lite grann. Linser har förekommit en del i mitt kök det senaste! Man kan göra lite allt möjligt med dem, detta receptet hittade jag på recept.nu men jag valde att kräma på med kryddorna lite mer och ändra om lite grann från originalreceptet. Denna köttfärsgrytan kan jag tänka mig att använda som fyllning i piroger för att få lite dem lite kryddiga.

För 4 pers behöver du:
500 gram köttfärs
1 röd lök
2 dl röda linser
1 burk kokosmjölk
3 vitlöksklyftor
en bit ingefära
en näve torkade aprikoser
ca 1 tsk av varje av: spiskummin, koriander, garam masala, gurkmeja, chili och senapsfrön

Gör:
Börja med att skiva löken tunt, och fräs den tillsammans med olja i en stekgryta. Tillsätt finhackad vitlök, finriven ingefära och hälften av kryddorna och dem fräsa med en stund. Tillsätt sedan köttfärsen och resten av kryddorna blanda väl så att kryddorna blandas. När köttfärsen är genom stekt tillsätter du linserna, kokosmjölken och aprikoserna. Låt koka på medelvärme under lock i ca 10-15 minuter. Servera med ris eller bara som den är! Smaklig spis.

Väldigt gott! Lättillgängliga ingredienser är alltid bra. Både kokosmjölk, köttfärs och linser har man kanske ofta hemma. Man kan göra den så stark man känner för, och som sagt använda den som pirogfyllning! Kokosmjölken gör den väldigt krämig och rundar av lite efter alla kryddorna och linserna fyller ut, detta kommer jag definitivt göra om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar