måndag 19 september 2011

lite uppdaterade piroger


Dags för att ta vara på lite rester från veckan som gått, denna gången med piroger. Jag har gjort piroger tidigare men då har jag gjort dem på smördegsplattor. Jag har velat testa att göra degen själv och det finns en uppsjö av olika recept på nätet så jag tog till en kokbok i stället. Receptet kommer ifrån "Saras kök" av Sara Begner där fyllningen bestod av surkål och korv men som jag bytte ut mot lite upphottad köttfärssås.

För ca 15 små piroger behöver du:
50 gram smör
3 dl vetemjöl
1 dl vetegroddar
1 kokt kall potatis
1 äggula
1 ägg till pensling
1 tsk salt
3 msk kallt vatten

Gör:
Blanda alla ingredienser i en matberedare och kör i en minut, eller baka ihop på ett bakbord. Lägg degen i en plastpåse och förvara den i kylskåp i ca 30 minuter.
Kavla ut degen och stansa ut pirogerna med ett stort glas, jag använde ett kaffefat återkommer om hur stort det var. Lägg en matsked i mitten av rundeln och vik över så du får en halvmåne, täta ihop ändarna med en gaffel. Baka dessa i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter eller tills de börjar bli gyllene.

Såhär gick processen till, trots bilder tagna under köksfläkten i brist på fint dagsljus men så är läget:



Dessa blev supergoda, nu har jag uppdaterat bilderna lite grann! Jag gjorde med köttfärssås som har fått stå i kylen en dag eller två och det gör att den blir lite fastare. Jag kan tänka mig att man kan göra någon svampstuvning om man vill ha vegetarisk variant eller lite vad man har hemma. Det kan vara idé att fyllningen är tillagad eftersom det inte tar så lång tid i ugnen. Degen gick tillochmed att göra i min lilla matberedare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar