torsdag 1 september 2011

persikomarmelad

När jag ändå var igång med att sylta så tänkte jag hitta på något med tre jättefina persikor som jag köpt. Jag tänkte på någon god marmelad, som man likt chutneyn också kan spara på! Jag tog ett enkelt recept på dansukker.se och gjorde om det lite grann.


För ca 7 dl färdig marmelad behöver du:
750 gram persikor
500 gram syltsocker
en fjärdedels vaniljstång
skal och juice från en halv lime

Gör:
Börja med att skålla och skala persikorna och skär dem sedan i mindre bitar. Blanda sockret och frukten tillsammans med vanilj stången och limen. Låt detta koka upp och sedan koka i ca 2-5 minuter beroende på hur mogen frukten är. Ta av grytan från värmen, skumma noga och låt den sedan stå i 15 minuter innan du häller upp den i steriliserade burkar, förvaras kallt.

Jag glömde för de första att skala mina persikor men det gav marmeladen en fin rödaktig ton och eftersom skalet inte är så grovt gjorde det inte mig så mycket. Den smakade också ganska mycket vanilj men jag tyckte att det passade. Det är otroligt lätt och det känns bra att man kan göra detta själv utan e-nummer och annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar