onsdag 31 augusti 2011

plommonchutney

Eftersom jag har fått nästan ett helt kilo plommon kände jag att jag ville göra något roligt av dem. Första tanken som kommer till en är kanske en paj eller någon annan dessert men jag vill göra något som man kan spara på och kanske ge bort. Mango chutneyn blev såpass bra så jag bestämde mig för en kryddig plommon chutney. Receptet kommer ursprungligen från bbc good food men några modifieringar från mig, och jag valde att göra ungefär halva receptet.

För ca 1 liter färdig chutney behöver du:
500 gram plommon av valfri sort
500 gram äpplen
225 gram strösocker
2 dl äppelcider vinäger
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 tsk hel spiskummin
1 tsk hel koriander
4 kardemumma kapslar
½ kanelstång
1 stjärnanis
½ lime
en tum-stor bit ingefära

Gör:
1. Börja med att skiva löken tunnt, hacka vitlöken och riv ingefäran. Fräs på detta i en gryta men utan att det tar någon färg. Under tiden skala, kärna ur och tärna äpplena. När löken har mjuknat tillsätt kryddorna och låt dem rostas någon minut. Tillsätt äpplena tillsammans med vinägern, låt koka upp och sedan småkoka under lock i ca 30 minuter tills äpplena har blivit sönder kokta.

2. Medan äpplena kokar kärna ur och kvarta plommonen. Tillsätt dessa tillsammans med sockret och rör om. Låt koka utan något lock under omrörning emellanåt i ca 40 minuter till en timma tills chutneyn har börjat tjockna. Tillsätt limejuice när chutneyn börjar bli klar.
Pågrund av vinägern är det bra att låta chutneyn stå i ca en månad mörkt innan man äter den då hinner alla smakerna att mogna och surheten från vinägern kommer att avta.

Jag har fastnat lite för att göra chutney det är supergott att äta till stark mat! Jag gillar kombinationen mellan det söta i frukten och stinget i kryddorna. Jag tror att det tar ett tag innan man vänjer sig vid kombinationen och just att äta något sött till mat men testa! Även i detta chutney receptet tog det ganska lång tid innan den tjocknar så man får verkligen ha lite tålamod!
smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar