fredag 5 augusti 2011

pesto på bondbönor

Såhär på sommaren vill jag gärna äta lite lätta goda saker som man lätt slänger ihop. Pesto är något av en standard vara som jag alltid har hemma. Jag kom över ett recept på pesto gjort på bondbönor, och eftersom jag har en ganska ny mortel ville jag testa göra en klassisk pesto i morteln och inte i min mixer. Bondbönor är supergoda när de är i säsong man kan ha dem i tex sallader eller i en risotto. Får man inte tag i färska funkar frysta också bra.

För 1-2 personer behöver du:
ca 350 gram hela bondbönskidor eller en näve
½-1 dl olivolja
1-2 nävar parmesan
2 vitlöksklyftor
1 liten näve valfri ört ex: basilika eller persilja
gärna lite havssalt

Gör:
Vi börjar med bondbönorna jag gör på följande sätt:
Tar ut bönorna, sedan brukar jag ge dem ett uppkok på 1-2 minuter och sedan skala bort det vita skalet, det behöver man inte göra, men till pesto är det nog lite enklare och godare tycker jag.
Sedan lägg dem i morteln tillsammans med örten, som man med fördel kan riva isär lite grann innan, pressad vitlök och lite havssalt. Havssaltet är bra att ha i om man använder mortel då det blir lite friktion mellan bönorna och morteln. Mosa runt detta till bönorna blir ett mos, blanda sedan i finriven parmesan och blanda gradvis i olivoljan tills du får en önskad konsistens. Servera denna peston blandad med nykokt pasta!

Jättegott! Jag var först lite skeptisk till pesto eftersom man vill att det ska bli gott och att smakerna ska blanda sig bra! Om man hade haft  lite fryst ärtor (eller färska) hade det blivit en bra kontrast till det lite salta och oljiga som blir i peston. När jag provsmakat kände jag att något fattades för att bryta det salta, då rev jag i lite citronskal och pressade i ca 1 msk citronjuice och det blev super! Pesto kommer nog vara något som jag kommer fortsätta att göra, på lite vad man har! Receptet är lite luddigt kanske men det beror ganska mycket på vilken konsistens man är ute efter vissa vill kanske ha den ganska lös, andra lite fastare.

1 kommentar:

  1. Bönpesto; spännande! Ärtpesto har jag ätit, både köpt och egenlagad; på en vegorestaurang i Gbg (Andrum, har du varit där? :) ) serverar de VÄRLDENS GODASTE ärtpesto.. hittills omöjlig att återskapa, och receptet är hemligt.. förståeligt, men irriterande!

    SvaraRadera