tisdag 30 augusti 2011

ofrivillig bloggpaus..igen

Det har blivit något av ett avbrott i köket under ett tag för min del. Dels för att i Malmö har det varit malmöfestival vilket har gjort att jag hellre har ätit middag på festivalen och fått testa på massa god mat från all världens kök nästan varje dag! Det är ju inte fy skam och lite inspiration fick man på köpet. Jag har spånat lite på höstmat och projekt jag vill genomföra.

Jag är sugen på att göra:
- Köfte, kryddiga köttfärsbiffar med mynta och spiskummin och annat gott
- Egen buljong både grönsaks och kyckling. Ett tips är att spara på sig lite kycklingskrov i frysen som blivit över från middagen. Helst ska man använda rått kycklingskrov men det funkar fint med sådant som redan är lagat.
- Köpa hel fisk har siktet inställt på red mullet
- Baka naan bröd
- Ta vara på allt gott som hösten har att bjuda på!

Men först på tur står 1 kilo plommon som jag fått! Jag tänker mig någon slags sylt/marmelad och en kryddig chutney!
Håll till godo med mina höstmat projekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar