måndag 8 augusti 2011

hel kyckling med klassiska smaker

Även om man har tänkt att äta själv, är det gott att göra en hel kyckling. Det bästa med kycklingen då är att man kan använda resterna till goda saker. Jag gillar att göra en kyckling men klassiska smaker som passar sig bra till kyckling. I detta fallet: rosmarin, citron och vitlök. Det blir extra gott att använda sig av skalet från citronen och fruktbitarna.

Till en kyckling behöver du: 
ca 50g smör
1 citron
ca 3 kvistar rosmarin
4 vitlöksklyftor

Gör:
Sätt ugnen på 225 grader. Gör ett kryddsmör men smöret, 2 kvistar finhackad rosmarin, pressad vitlök och strimlat citronskal. Detta är lite klurigt men man vill skapa en liten ficka på kycklingen mellan bröstköttet och skinnet men akta så inte skinnet går sönder sedan fördelar man kryddsmöret under skinnet. Lägg resten av rosmarinen och citronklyftorna innuti kycklingen. Låt stå i ugnen i ca 1 timma och 15 minuter. Vill man kan man ösa kycklingen då och då med spadet som blir i formen.

Detta är ett gott sätt att göra kyckling när man lägger smöret under skinnet vilket gör att smakerna stannar i köttet och inte bara på skinnet eller rinner av kycklingen. Detta eftersom smakerna inte dunstar då skinnet skyddar köttet. Jag serverade potatis till och tillsatte halverade färskpotatisar när det var en halvtimma kvar på kycklingen.


Som sagt blir det en del kycklingrester om man tänkt äta en kyckling själv. Dagen efter gjorde jag därför följande. Jag tog bort att kycklingkött från benen. Rostade färskpotatis i ett vitlöks- och rosmarinsmör i ugnen i ca 30 minuter. När det var ca 5 minuter kvar på potatisen tillsatte jag kycklingen och haricoverts, som jag gett ett snabbt uppkok. När det hela var klart kryddade jag med svartpeppar och lite paprikakrydda och strödde på lite flagad mandel.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar