onsdag 17 augusti 2011

gobi dal

Dal är en linsröra med i detta fallet tillsatt blomkål. Man gör kanske normalt dal på linser och kryddor, ihop kokta till en röra. Detta är en supergod, krämig, kryddig sidorätt som man kan servera med lite nanbröd eller som tillbehör till kött eller kyckling. Originalreceptet kommer från bbc good food, men jag har valt att tillsätta lite fler kryddor och även kokosmjölk istället för endast vatten.

Till 2 personer behöver du:
1 litet blomkålshuvud
1 gul lök
1 grön chili
1 liten burk kokosmjölk
2 vitlöksklyftor
100 gram röda linser
1 tsk av följande: koriander, spiskummin, gurkmeja & senapsfrön
½ tsk kalonji
2 kardemummakapslar

Gör:
1. Dela löken på mitten och skiva den tunt. Fräs löken i lite olja i en gryta tills den börjar mjukna då tillsätter du kryddorna samt den finhackade vitlöken och chilin. När kryddorna har fått rosta i ett par minuter tillsätt linserna, kokosmjölken och 1.5 dl vatten. Låt detta koka upp och koka under lock i 10 minuter.
2. När linserna är klara tillsätter du blomkålen delad i småbuketter och tillsätter ca 3 dl vatten och låter det koka yttligare 10-15 minuter. Sedan är de klart!

Det blir väldigt krämigt och gott eftersom linserna kokar sönder och gör att det tjocknar, en rätt som jag kan tänka mig att man kan bjuda någon på som vanligtvis inte gillar linser. Jag åt detta utan något tillbehör och det funkade fint! Kan tänka mig att utgå från steg 1 och sedan tillsätta annat gott som man har hemma. Det blev dock lite vattnigt med de sista 3 dl vatten men det beror på hur mycket blomkål man tillsätter då mitt blomkålshuvud var ganska litet! Testa detta! Även om du är skeptisk till linserna, perfekt som ett vegetariskt tillbehör eller huvudrätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar