onsdag 11 maj 2011

chicken tikka masala

Jag älskar curry. Det är så mycket smak i en och samma gryta och man kan variera den i alla evighet. Nu när koriandern börjar slokna lite i kylen passar jag på att hacka ner den i en gryta i stället. Jag väljer att använda mig av currypasta på burk, vilket i sig också finns massa olika sorter av. Man kan även göra sin egna currypasta men det kanske blir ett senare projekt. Här kör jag på just Patak's "tikka masala"


receptet är ursprungligen från Jamie Olivers Matrevolution (hur mycket jag beundrar denne britt kan vi ta i ett annat inlägg) jag har tagit bort lite grann och lagt till något
för 4 pers behöver du:
4 kycklingfileér
2 gula lökar fint skivade
2 chili
3 cm ingefära. finriven
140 gram tikka masala paste
400 g krossade tomater
200 g yoghurt
400 ml kokosmjölk
ca 3 vitlöksklyftor
en liten näve koriander


Gör:
skär kycklingen i bitar, eller i strimlor. skiva löken tunnt. finhacka vitlöken och chilin samt riv ingefäran. Stek löken, chilin, ingefäran och vitlöken men lite olja i en gryta eller stekpanna med lock, i ca 10 minuter. Tillsätt sedan pastan och kycklingen rör om väl så att allt blandas, tillsätt tomater och kokosmjölk, låt koka upp och sedan koka sakta under lock i 15 minuter rör om ibland. Ta sedan av locket och låt koka ca 5 minuter utan lock rör ner hackad koriander och servera med ris och toppad med lite yoghurt.


Fantastisk gryta! Alla kryddor är blandade åt dig, helt perfekt. För currypastan är egentligen bara mixade kryddor och olja. Jag valde att ta yoghurten och blanda med lite av currypastan och marinera kycklingbitarna i detta över natten. Jag gillar som omväxling lite passeradtomat för en slät och fin sås, så det tog jag istället för krossade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar