tisdag 10 maj 2011

exotiska kycklingburgare

Mera koriander kommer här: ett recept som jag inte fick tillfälle att fota men är såpass viktigt i min receptsamling att jag sedan en lång tid haft det i min plånbok. OM jag skulle vara i affären och vilja laga dessa, OM någon skulle fråga efter ett liknande recept av en anledning. Ja, anledningarna är många att ha ett favvo recept nära till hands.


originalreceptet är kommer härifrån och jag följer de till punkt och pricka för jag vet att de funkar:
4 större eller 6 mindre burgare:
400g kycklingfärs, säljs ofta i 400grams paket
4 salladslökar, finhackade
1-2 tsk riven ingefära
1 röd/grön chili, finhackad
1 äggula
1 litet knippe koriander
salt&peppar


Gör:
blanda ihop kycklingfärsen med samtliga ingredienser, forma sedan till fina runda burgare. Stek dem i en panna tillsammans med lite olja cirka 5 minuter på varje sida. Här skulle en grillpanna kunna funka, har inte testat det än. 


till servering:
hamburgerbröd av valfri sort, blir godast om man steker på dem lite grann eller grillar snabbt i ugnen.
romansallad är en god och krispig sallad som funkar fint de dessa lite heta burgare
tomat i tunna skivor
samt lite dressing om man tycker det passar, jag gjorde en på:
en mosad avokado, lite turkisk yoghurt, litelite majjo och lite pressad limejuice.


Detta är ett recept som man kan göra om man vill imponera med något lite annorlunda. Ge inte gästerna någon förväntan om att det ska smaka som att sätta tänderna i en mastig nötburgare, nej detta är en mjuk och saftig het och kryddig burgare. Gör man den mindre varianten kan det vara gott att servera lite spiskummin doftande sötpotatisklyftor som tilltugg. Smakerna passar så bra ihop! Den heta ingefäran, starka chilin, milda salladslöken och den fantastiska koriandern som blir en blandning av alla tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar