tisdag 31 maj 2011

Lite härligt halvfabrikat!


Valet ibland alla påsamlade broschyrer hamnade på en variant av tacos. Nej, inte vara sånna nu. Alla har vi ätit tacos och innerst inne tycker vi alla om de. Detta är en variant med mjuka bröd och kycklingnuggets-aktigt istället för den gamla hederliga tacosköttfärsen. 


Tanken slog mig när lotten föll på denna, att hur många gånger när man ätit tacos eller likande tänker man inte detta skulle jag kunna göra lika bra själv. Testar du? Nej tänkte inte de heller, för det kommer inte smaka samma. Vi kanske har vant oss vid smaken av konstgjorda smakämnen att vi inte fattar lika stort tycke för den äkta varan. 


Jag tänkte ha som ett kommande experiment att göra samma rätt fast på "äkta vara" om man får säga så. Till detta behöver du iallafall följande:


till 4 personer behöver du:

500 g kycklingfilé, strimlad
1 påse santa maria spicemix (se bild)
2 msk olja
3 msk sweet chili sås
2 dl creme fraiche
1 romansalladhuvud strimlat
wraps för 4 personer

Gör:
tillaga kycklingen enligt kryddmixspåsen. Blanda sweet chili såsen med creme fraichen och rör ner den strimlade salladen. Värm på wrapsen och servera med kycklingen och salladsblandningen.

Jag tyckte framförallt att såsen var lite av en överaskning med  creme fraiche och sweetchili sås och detta med strimlad sallad. Som alltid till tacos måste jag ha majs så det hade jag i min wrap tillsammans med lite lime juice och hackad koriander, det gav lite zing till den lite
mastiga såsen. Kyckligen blev förvånadsvärt knaprig och hade det det tacoshummet i kryddningen. Nu ska jag fila lite på hur man kan få till denhär kryddmixen med "äkta vara" håll koll! 
smaklig spis!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar