måndag 9 maj 2011

Hommous


Ett annat recept på detta koriander-tema är hommous. Vilket i sig finns det hundratals olika recept och de kommer med en egen stavning. Mitt grund recept kommer ifrån Anna och Fanny Bergenströms "Under valnötsträdet" jag använder kikärtor på burk:

1 burk kikärtor 
ca 3 msk pressad citron
ca 2 msk tahini
½ tsk malen spiskummin
1 liten vitlöksklyfta
1 nypa salt
liten näve färsk koriander
turkisk yoghurt efter smak

Gör:
kör kikärtorna i en mixer eller med mixerstav till ett mos tillsätt lite vatten om moset blir för tjockt. Smaksätt sedan med resten av ingredienserna och mixa ihop.

Jag utgår ofta från ett recept men sen justerar jag smakerna till det smakar som jag tänkt. Här gjorde jag en vanlig hommous, som var jättegod men bestämde mig för att mixa i lite koriander och det blev en sensation! jag valde att tillsätta lite turkisk yoghurt för att fräscha till det hela lite grann, röran blir mer dipp-vänlig då!
Om man vill ha ytterligare en smakkombination kan man ersätta koriander mot en grillad inlagd paprika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar