måndag 23 maj 2011

piroger

Ibland behöver man en del recept i bakfickan som hjälper en att rensa upp kylen och ta vara på alla rester. Söndagar brukar vara en sådan dag då man kan ta vara på rester som samlats och innan man börjar planera för nästa vecka. Detta tips fick jag av en vän, och såg min chans att använda lite köttfärssås rester och lite bulgur, jag slängde också i lite ärtor och lite ensam baby spenat. Serveras hemma  i emmas kök tillsammans med lite sallad och tzatziki.

Du behöver:
en ruta fryst smördeg per pirog
överbliven köttfärssås
1 dl kokt bulgur
en näve kokta gröna ärtor
en näve baby spenat
en halv gul lök
valfria kryddor
till tzatziki: turkisk yoghurt, en bit gurka plus en vitlöksklyfta
+ ett uppvispat ägg till pensling

Gör:
sätt på ugnen på 200 grader. Låt smördegen ligga framme en stund så blir det lättare att forma pirogerna. Jag skivade löken fint och stekte den med lite olivolja och tillsatte en halv tsk av: spiskummin, rökt paprika, koriander, curry och lite chili. 
blanda ihop alla dina rester som du vill fylla pirogerna med, om den är varm låt svalna.
lägg ca 2 msk av fyllningen i ena hörnet, vik över och tryck noga ihop kanterna, kan göra med en gaffel då kommer inte fyllningen rinna ut. Pensla med ägget och ställ in i ugnen. 
Minuterna beror lite på hur mycket fyllning man har i och hur tjock smördegen är mina var inne i ca 20 minuter. Man får gå efter färgen, när de är gyllene är de klara.

Jag gillar att använda mina rester till något helt annat ibland, jag ville inte att mina piroger skulle smaka som att äta köttfärssås igen så jag valde att krydda till den lite för att få lite annan smak. Jag tror att man har en fördel om fyllning inte är för blöt. 
Detta kan man sen variera i evighet och inte bara göra med rester, har man lite kyckling över kan det vara gott att blanda den med lite skivad vårlök och lite färska örter. Eller varför inte klassikern med feta ost och spenat.

EDIT: jag gjorde samma piroger dagen efter och höjde ugnen till nästan 250 grader och de blev mycket krispigare och godare!
Smaklig spis!

1 kommentar:

  1. Nu har jag hittat fram, lagom till frukostkaffet :)
    Nice det blivit! :D Och jag diggar din header.

    SvaraRadera