söndag 8 maj 2011

bengalisk lax



För att detta recept ska förvandlas till något ätbart behövs följande.
receptet omfattar 1 pers:
1 laxbit
ca 100g turkisk yoghurt
2 cm stor bit ingefära
en liten näve haricots verts
½ tsk gurkmeja & spiskummin
½ tsk grov senap
1 grön chili
en liten näve koriander
ris till en person.

Gör:
Sätt ugnen på 200 grader.
krydda laxbiten med gurkmejan och spiskummin och smeta på senapen, placera laxen på en bit folie som är större än laxen för att man ska kunna skapa ett paket.
häll yoghurten i en mixer tillsammans med chili, riven ingefära, koriander, salt&peppar, mixa till allt har blandats.
smeta på lite av yoghurten över laxen och vik ihop folien till ett paket där det finns utrymme för luft att cirkulera innuti.
placera laxen i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
servera med kokta haricots verts och ris tillsammans med den restrerande yoghurten.
en bit folie

Ursprunget är taget ifrån bbcgoodfood.
Jag tog nästan kryddningen för fyra laxbiten till min stackars ensamma laxbit för jag gillar när det är lite sting och det var de värt att göra. Ett väldigt gott och lätt recept med mycket smaker på ganska få ingredienser. Färska örter brukar vara det som begränsar då man inte har de hemma alltför ofta (förutom nu).
Yoghurtsås är förövrigt en favvo hos mig och just denna kan jag tänka mig att använda till fler saker som en bit grillat eller dylikt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar