lördag 30 juli 2011

fragrant green curry

Vad gör man då med två burkar hemmagjord mango chutney? Jo, man serverar den tillsammans med en fantastisk grön curry. Man kan köpa färdig currypasta av diverse olika sorter men ofta får man kanske inte den smaken man vill ha, lite för stark, inte tillräckligt stark osv. Har man en mixer kan man göra den själv. Annars är jag ganska svag för en mustig röd curry, men den här är väldigt fräsch och man reglerar lätt hettan själv. Receptet är från Jamie Oliver men jag har valt att lägga till lite kryddor som jag vill ha i en curry!


För 4 personer behöver du:
2 stjälkar citrongräs
3 gröna chili varav en utan frön
1 msk hel koriander
6 salladslökar
2 lime zest och juice
3 vitlöksklyftor
en tum stor bit ingefära
1 burk kokosmjölk
en stor näve basilika, med stjälkar
en stor näve koriander, även den med stjälkar
2-4 kycklingfileér beroende på om du vill ha eventuella grönsaker i
jag tog: kyckling, en burk med kikärtor, 1 tsk av varje av: kalonji, senapsfrö, bockhornsklöver, hel kardemumma


Gör:
1.  Börja med att mixa de ingredienser som kräver lite mer. Citrongräset bankar man först lite på med kniven och sedan skär i bitar, skala ingefäran skär ner den här går även vitlöken ner. Mixa till allt är finhackat.
2. Har man en stor mixer tillsätter man bara limen, sallandslökarna, örterna, chilin och koriandern, har man minivarianten som jag har får man plocka ur omgång ett och sedan mixa resten. Hur som helst vill man ha den finhackad till en sammanhängande smet:
Något sånt! Detta är då basen. Kokosmjölken tillsätter man när man ska börja tillaga. 
3. Dags att fixa med tillbehören. Jag valde kyckling, då skär man den i bitar, tar en fjärdedel av currypastan och lägger allt samman i en påse och låter detta marinera i kylskåpet mist 30 minuter. 
4. Dags att laga. Hetta upp lite olja i en wok, alt stor kastrull. Tillsätt kryddorna och låt dem fräsa en kort stund. Tillsätt sedan kycklingen och låt den få lite färg sedan tillsätter du resten av currypastan tillsammans med kokosmjölken och kikärtor om du använder det och låter detta koka i ca 10 minuter eller till kycklingen är klar! Servera tillsammans med ris och mango chutney!


Helt fantastiskt god, och bra balans mellan smakerna. Det roliga med grön curry är att man kan känna smakerna lättare eftersom de är så fräscha, som koriandern och ingefäran! Plus att mango chutneyn gjorde sig väldans bra!

2 kommentarer:

  1. :D Massor av updates igen! Sweet.

    ...och kom på en sak jag tänkt fråga dig ett tag; var har du köpt din skärbräda? Tiden är kommen för inköp av en riktigt bra bräda (höhö, bräda) - det underlättar ju så otroligt mycket då man skär!

    SvaraRadera
  2. Hej!! Japp slut på semestern :p
    Jo den är faktiskt från Ikea men den är dock köpt för nått år sedan. Letar själv efter en som jag kan ha över spisen du vet, så man får lite mer yta. Jag hojtar om jag ser nån liknande och så får du hojta om du ser någon lagom stor som min spis... :)

    SvaraRadera