söndag 3 juli 2011

energibitar

Jag har passat på att bocka av en punkt på mig lilla jag-vill-göra lista. Den punkt med att jag vill återupptäcka den torkade frukten. Torkad frukt är något som för mig går lite i perioder och favoriterna växlar. Dessa goda energibollar är perfekt när energin tryter! Receptet kommer från boken Smart & Gott men jag passade på att använda mig av min favvo, limen!

Till ca 20 energibollar behöver du:
250 gram blandad torkad frukt. Jag använde en blandning av russin, tranbär, aprikoser och fikon
50 gram rostade valnötter
juice och zest av en halv lime
kokos att rulla i

Gör:
Rosta valnötterna lätt i en torr stekpanna. Lägg frukten och nötterna i en matberedare och riv ner limeskal och saft. Mixa till önskad konsistens. Min smet blev lite grövre än finhackat om det är till någon hjälp. Man vill inte  ha för stora klumpar men inte heller en jämn smet. Du ska kunna se bitarna men ändå få med lite av varje. Sedan är det bara att rulla till bollar i lagom storlek..lagom..ja ja till den storlek du önskar. Rulla i kokos förvara i kylskåp de håller ca en vecka!

Har du ingen matberedare kan du hacka allt samman först och sedan blanda ihop allt med limeskal och saften. Jag tycker verkligen att limen gör sitt, den bryter lite härligt emot den söta frukten. Jag hittade lite sesamfrön som jag blandade i kokosen de sista 10 bollarna. Det var gott men smakade väldigt mycket sesam, så bra om man gillar de!

1 kommentar:

  1. Åh sådant ÄLSKAR jag! :D ...har dock inte testat att göra själv.

    SvaraRadera