fredag 29 juli 2011

mango chutney



Nu börjar matlagningen att komma igång igen i mitt kök. Jag börjar med att bocka av en punkt på min lista. Det med att göra en egen mango chutney. Jag har tidigare stirrat mig blind på massvis av olika recept för att försöka hitta i bästa fall, en bra bas att utgå ifrån. Det har varit svårt då de olika recepten skiljer sig väldigt mycket. Efter att ha hittat ett recept som låtit lovande från bbc goodfood och med någon mer krydda, blev receptet såhär:


Till ca 1 liter färdig mango chutney behöver du:
1 kg mango, ca 4 stycken
2 gula lökar tunt skivade
en tum-stor bit ingefära finhackad
10 st hel kardemumma kapslar, där man krossat det gröna skalet lätt i mortel
1 kanelstång
½ tsk hel spiskummin, lätt stött i mortel
½ tsk hel koriander lätt stött i mortel
½ tsk nigella frön / kalonji
½ tsk gurkmeja
1 tsk senapsfrön
2 päron alt. äpplen skalade och skurna i bitar
1 röd chili finhackad
375 ml vitvins vinäger
400 gram strösocker
1 tsk salt
2 tsk rapsolja


Gör:
1.  skala och skär varje mango i bitar. Lättast är att göra på följande sätt: skär längs kärnan av mangon på båda sidorna tills du får två halvor, skåra köttet i ett korsmönster utan att skära igenom skalet:
Sedan är det bara att skära loss de små kuberna, så vips! så har du fina bitar av mangon. Skala även päronen och skär dem i lika stora bitar.


2. Hetta upp oljan i en kastrull, helst med tjockbotten. Tillsätt löken och stek dem i några minuter. När löken börjar mjukna tillsätt ingefäran och stek på svag värme i ca 10 minuter. När löken börjar bli lite gyllene tillsätt alla kryddor utom gurkmejan och låt dem rosta med i pannan.


3.  Tillsätt gurkmejan och päronen och tillsätt ca 500 dl vatten, lått puttra under lock i 10 minuter. Tillsätt mango och chilin låt detta koka med under lock i ca 2o minuter tills päronen är mosiga och mangon är mjuk.


4. Tillsätt vinäger, socker och salt låt puttra på svag värme utan lock i ca 30 minuter, rör ibland, speciellt mot slutet då sockret gör att det lätt bränner fast. Låt koka till tjock konsistens. Häll över i steriliserade glasburkar!


Mango chutneyn blev över förväntan bra! Det var inte så svårt som jag förväntande mig och inget bränt socker i kastrullen! Min blev lite mosig pga. att jag använde mig av mogna mangos men jag antar om man vill ha lite fastare bitar i kan man använda lite mer omogna mangos. Det tog dock inte 30 minuter att koka på slutet utan snarare lite mer än 1 timma! Jag tror det var mängden vatten, vill man att det ska gå lite fortare antar jag att man kan dra ner lite på mängden vatten. Nästa gång jag gör den kommer jag nog att kräma på lite mer med kryddorna för att få den ännu mer kryddstark!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar