torsdag 15 september 2011

laxbiffar med yoghurtsås

Lax kan man lätt förvandla och smaksätta med lite allt möjligt. Det kan bli ganska tråkigt och äta laxen i filéer så jag blev sugen på att göra dem till biffar. Jag passade också på att ta vara på sommarörterna gräslök och dill. Man märker nu att det börjar bli höst då brukade ta mina foton i fönstret för att få ett fint ljus, men nu är det i stället helt mörkt och inget fint dagsljus, kanske är de dags att rota fram de mustiga grytrecepten. Receptet är från Sara Begner men jag har lagt till och tagit bort lite grann.

För 2-4 personer (beroende på tillbehören) behöver du:
300 gram laxfilé eller ca 3 stycken
1 hackad rödlök
1 dl gräslök
½ dl dill
2 vitlöksklyftor
½-1 tsk av: curry, spiskummin, paprika, koriander, chili
salt & peppar

Gör:
Börja med att skära samtliga ingredienser i mindre bitar så det ska bli lättare för mixern att finfördela allt till en fiskfärs. När allt är delat mixa allt till en färs. Man får lukta lite på smeten om man vill ha lite mer kryddor, och man kan med fördel hälla upp smeten i en bunke och röra om så alla kryddor fördelar sig fint. Forma till biffar. detta blev ca 6 stycken och stek eller grilla på medelvärme.

Servera tillsammans med en yoghurt sås:
3 dl turkisk yoghurt
2 vitlöksklyftor
lite hackad dill

Ja, spiskummin och sommarörter tänker ni. Jo det funkar väldigt bra tillsammans. Färsen blev till en början väldigt lös och det kändes som att den var för mosig men med lite vatten på händerna gick det fint att forma dem till biffar. Väldigt gott med en fräsch yoghurtsås till då lax har en väldigt distinkt smak!
Något som jag skulle kunna tänka mig att testa nästa gång är med smak av ingefära, chili, vitlök och koriander för att göra en annan twist. Lax är tacksamt när man vill kräma på med kryddorna och smakerna då den smakar så mycket i sig så det blir svårt att något ska kunna ta över fisksmaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar