tisdag 29 november 2011

Krydderier

Efter helgens Köpenhamnsresa har jag ett väldigt trevlit mattips! De nya Torvehallerne. En fantastisk saluhall i glas som ligger en bit från Nørreport. En sak som blir lite annorlunda med saluhall i Köpenhamn är att man kan köpa med sig ett vin eller öl som passar till osten eller vad det nu kan vara. Först hade jag inte jätte stora förväntningar, men de ändrades snabbt när de moderna glasbyggnaderna tornade upp sig.

Jag hittade ett favoritställe ASA som är ett kryddstånd som ägs av en britt, väldigt intressant historia bakom, värt att läsa om på deras hemsida!  Väldigt trevlig och duktig man som ägde stället och bra för mig att han var britt då min danska inte är den bästa.  Alla kryddblandningar är hans egna och han maler dem själv. Jag köpte en tandoori masala som passar bra i curry men också som marinad till kött och lax. En garam masala som är något av en favorit hos mig, den gick även att köpa i hela kryddor och mala själv vilket var intressant. Sedan fick jag på grund av min frågvishet en krydda gratis. Den av hans kryddor som jag inte kände igen var ajwan och såklart den jag blev mest nyfiken på. Han förklarade att det var en nordindisk ört liknande timjan, eller med samma oljor, som används i indiska linsgrytan dalh och är lugnande för magen. Den verkar väldigt intressant så den planerar jag att testa snarast! Denna saluhallen är väl värt ett besök om du är i Köpenhamn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar