onsdag 2 november 2011

Höstmat

Ja, höstmat får de bli helt enkelt eller lite comfortfood. Eller som på svenska "tröstmat", men det låter så deppigt. Tanken med de kommande middagarna är att de kommer bestå av en kedja eller snarare bas av samma ingredienser. Lite smart sätt att planera vad man ska äta och på så sätt går heller inget till spillo. Detta tror jag får folk att kanske köpa på sig lite ingredienser de vanligtvis tänker att de ska bara använda till en rätt. Vanligtvis kanske man skippar hela rätten för man inte vet vad man ska använda timjanen till sedan.

Det hela började med att jag ville göra en toskansk bönsoppa och tänkte vad man mer kunde använda ingredienserna till självklart tillkommer en del ingredienser men inte så många som i vanliga fall. Jag köpte lite mer av allt vilket resulterade i en lite matkedja och basen ser ut ungefär som följer:

Toskansk bönsoppa: lök, morot, kål, selleri, vitlök, timjan, tomat + lite annat gott
Ragu: svamp, morot, lök, selleri, timjan, vitlök, tomat
Hel kyckling: fortsätter på temat cajun-krydda, timjan,  serveras med rotfrukter palsternacka och morot
Kycklingsoppa: resterna av kycklingen blir en god krämig soppa, plus lite av grönsakerna blir en bra bas
Buljong: Skrovet av kycklingen, morot, lök, selleri, timjan: kan användas i både den toskanska soppan och kycklingsoppan
Kål&svamplasange: av kålen och svampen som blir över blir det en krämig veggolasange

Mycket soppa blir det men eftersom de är så olika tänker jag att de inte gör något. Något annat festligt som kanske smyger sig in är lite härlig pumpa, det är så långt i halloweenfirandet jag tänker sträcka mig. Håll till godo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar