söndag 6 november 2011

Pumpasoppa med lite sting

Detta får bli mitt bidrag till Alla helgona, jag skär inte ut pumpor i halloween anda utan jag äter upp den. I detta fallet butternutpumpa! Den är ganska söt och man får kräma på ganska bra med kryddor och balasera upp den söta smaken men exempelvis lite lime och chili. Nu känner jag att jag gick ifrån hela idén om den rustika maten som jag hade i tanken när jag gjorde min lilla höstkedja. Detta är ju något av mina favoritsmaker så på något sätt kommer det smyga sig i vad jag än bestämmer mig för att laga, och tro mig jag ska nog komma på något sätt att använda pumpa på fler sätt så den också passar in i kedjan. Receptet kommer från början ifrån den mycket godtrogna bbc good food, men nu gjorde jag den till 2 pers, gör man till fler är de bara att dubbla.

Till 2 pers behöver du:
1 butternutpumpa på ca 700 gram
1 lime
2 vitlöksklyftor
2 cm ingefära
½ burk kokosmjölk (spara resten till att göra en lins dahl på)
1 valfri lök
1 citrongräs
ca 400 ml buljong här valde jag kycklingfond för lite mer smak
lite finhackad koriander på toppen ger lite sting och färg samt lite dofta lite spiskummin och garam masala över pumpan ger en fin men mild kryddighet.

Gör:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala det ytterska skalet på pumpan och skär den i ca 2x2 cm stora bitar. Lägg pumpan i en ugnsfast form, krydda med spiskummin, garam masala, salt och peppar och ringla lite olivolja över. Rosta i ugnen i ca 30 minuter. Under tiden kan du ta tag i resten, hacka lök, vitlök och chili, riv ingefäran fint och banka citrongräset så det flisar sig och man får ut den härliga aromen, sedan fräs på medelvärmei en gryta i ca 10 minuter. Tillsätt pumpan, buljongen och kokosmjölken i grytan. Låt alltsammans koka upp och låt koka i 5 minuter. Fiska upp citrongräset, mixa soppan och smaka av om det behövs mer kryddning. Servera soppan toppad med finhackad koriander och limejuice!


Jag är annars ett fan av sötpotatis och har tänkt att butternut pumpa och sötpotatis ska ha liknande karaktär men njae. Jag måste säga att i sopp och gryt sammanhang passar sig pumpan lite bättre då den inte är lika söt som sötpotatisen det blir lite mer känsla av rotfrukt med pumpan vilket jag gillar. Jag vet inte, men det känns som traditionen att äta pumpa i Sverige inte har varit så stor, rätta mig om jag har fel, den är lite mer påtaglig i de brittiska mattidningar än svenska.
Jag har testat äppelmoset igen fast med Aromaäpplen kolla in det när du ändå håller på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar