onsdag 9 november 2011

Bönsoppa från Toskana

Jag är fullt medveten om att i de senaste inläggen har bilderna sett i princip likadana ut. Men nu snart är kylen tom på de saker som jag inhandlade till min såkallade matkedja. Ännu än värmande och härlig soppa. Denna är helt ny och jag har inte testat något liknande soppa men bönor i förut. savoykålen är också någon nytt. Receptet kommer från yttligare en superb brittisk mattidning, deliciousmagazine. Detta receptet är en sådan där smart recept, lätt att göra men det blir ca 8 portioner vilket är superbra eftersom den är frysvänlig, så ät, njut och frys in!

Till ca 8 portioner behöver du:
2 gula lökar
2 morötter
4 selleristjälkar
3 vitlöksklyftor
ca 300 gram savoykål
2 pkt krossade tomater
1 tsk paprikapulver
2 liter grönsaksbuljong
3 burkar bönor jag valde här en blandning av borlotti och cannellini

Gör:
Börja med att fräsa hackad lök och selleri tillsammans med lite smör i en gryta i ca 5 minuter tills de börjar mjukna, bitarnas storlek kan du bestämma lite själv. Efter 5 minuter tillsätter du hackad morot, vitlök, timjan och paprikapulver, låt detta fräsa i ca 10 minuter tills morotsbitarna börjar mjukna. Sen är de bara att tillsätta buljongen, tomaterna, bönorna och fint strimlad kål med stammen borttagen. Låt soppan koka i ca 30 minuter servera sedan med en klick pesto!

Eftersom jag är ett fan av mixade, släta soppor blev jag lite skeptisk måste jag säga när jag kolla ner i grytan. Det såg lite ut som en mycket tunn tomatsås med små grönsaksbitar i, och tänkte nej, det kommer smaka som utspädd tomatsås. Men. Det smakade väldigt gott! Jag tror faktiskt att mycket av den goda smaken kom från den egna bujongen! Denna gången tog jag det jag hade hemma, en halv rotseller, en morot, en gul lök, lite timjan, vitlök och tomatpuré, fyll upp med vatten och koka utan lock i 1 timma. En skvätt vitt vin får också gärna åka med! Vill man få den ännu lite matigare kan man sista 10 minuterna slänga i spagetti bruten i små bitar eller någon annan småpasta. Gör denna mustiga soppan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar