torsdag 15 december 2011

Marockansk gryta med kofte och chorizo

Ja kötttfärs, jag gillar köttfärs det är väldigt tacksam att krydda och går att göra mycket med. Sen som bekant är jag förtjust i kryddor som spiskummin och garam masala, lite kryddig gryta sådär. Denna grytan lät faktiskt lite bättre på engelska Moroccan kofte & chorizo stew. Hur genuint marockansk denna gryta är vet jag inte men jag litar på originalnamnet. En lite annorlunda och kryddig variant av köttbullar i tomatsås

Till 6 personer behöver du:
500 gram färs (jag tog blandfärs)
250 gram chorizo
1 gul
1 ägg
1 vitlöksklyfta
2 tsk harissa
1 näve persilja
1 näve koriander
1 kanelstång
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 tsk garam masala
2 burkar krossade tomater alt. körsbärstomater på burk
1 vitlöksklyfta
1 röd chili

Gör:
Riv lök och vitlök, hacka nästan alla örterna, spara lite till att garnera med. Blanda lök, vitlök, örter, ägg, harissa och kryddor med köttfärsen. Rulla köttbullar stora som en valnöt ungefär. Skär korven i bitar jag skivade korven och delade varje på hälften. Låt korven och köttbullarna få lite färg i en stekpanna, du kan behöva steka i några omgångar, ställ åt sidan.

Om du har en panna som man både kan steka och koka i tillsätter du tomaterna i pannan som du stekt i, annars i en separat gryta. Låt tomaterna koka med kanelstången i 15 minuter. Tillsätt korv och köttbullar och låt alltsammans puttra i ytterligare 20 minuter. Servera tillsammans med ris eller couscous och strö resten av persiljan och koriandern över.

Supergod gryta! Det enda som jag har lite problem med är tillagningen, jag äger en stekpanna och en större 5 liters gryta eftersom grytan är väldigt hög, blir resultaten inte helt som jag har tänkt. Så till detta receptet rekommenderas att man har en slags traktörpanna eller en lite djup stekpanna med tillhörande lock. Jag använde min garam masala som jag köpte i Köpenhamn och skriver lite om här. Den var lite mer grovmald är den man brukar köpa och väldigt god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar