torsdag 20 oktober 2011

Falafel

Falafel Malmös signaturrätt! Känns ju inte mer än rätt att man ska hedra denna. Jag har testat göra bönburgare och liknande falafel innan men jag har inte varit helt nöjd med resultatet, för geggigt, för löst, lite smuligt inte så smakfullt, mosas helt mellan hamburgarbröden etc. Nu har jag testat en kombination mellan en del recept, tagna från fantastiska bbc good food. Jag spetsade mina med koriander, och till falafel är halloumi ett måste enligt mig! Jag har stekt mina, fritera vågade jag mig inte riktigt på först krävs ett vattentätt recept.

Till ca 15 mindre falafel behöver du:
1.5 burkar med kikärtor
2 salladslökar
2 vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
½ tsk harissa (kan uteslutas)
1 näve persilja, stjälkarna får följa med
1 liten näve koriander stjälkarna får vara med
1 ägg (kan uteslutas)
1 pkt halloumi
salt&peppar

Gör:
Dela salladslöken i bitar, dela vitlöken och skölj kikärtorna och låt dem rinna av. Tillsätt alla ingredienser utom ägget i en matberedare och mixa tills det börjar gå ihop, när det är finaste smulorna och du tror att de räcker, kör lite till. Det skulle säkert kunna gå om man mosar kikärtorna och finhackar resten men det tar nog en liten stund och du får kanske inte samma kompakta massa. Såhär långt får man avgöra om det behövs lite ägg, kikärtorna är kompakta, men behövs de så tillsätt 2 tsk av ett uppvispat ägg. Jag skippade ägget för jag tyckte konsistensen var bra.
Nu är de bara att ta en liten klutt, en matsked ungefär, rulla till en boll och platta till lite grann. Stek dem i en stekpanna med lite olja ca 3 min på varje sidan, och sedan kan du låta dem gå lite i ugnen i ca 10 minuter. Det viktiga är nu att man låter dem svalna lite innan man äter annars blir de bara mos. Låt de stå en stund då sätter sig skorpan och de håller formen lättare. Servera med halloumi stekt i skivor!
Detta var ett intressant projekt. Innan de stektes var de ganska hårda i konsistensen vilket var en glad nyhet då jag tänkte att den konsistensen kommer att bestå. Så var inte fallet. Jag började med att ta lite för mycket olja, vilket ledde till olje skvättar i hela köket. Jag stekte dem sedan i mindre olja en stund på varje sida och sedan blev de superbra när de hade fått svalna av lite grann. Det hade varit roligt att testa att fritera men det blir nog ett annat projekt. Perfekt om man vill bjuda på vegetariskt då det är enkelt att göra till många, det känns fräscht med örterna och kryddorna passar perfekt med kikärtorna. Smaklig spis!

2 kommentarer:

  1. Jag verkar vara alldeles för lat för att leta efter det perfekta falafelreceptet. Tur att du inte är det! Det här ska jag testa, tack!

    ...och halloumi är en självklart tillbehör!

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns en uppsjö av falafel recept och tävla med alla härliga falafelställen är ju bara att ge upp :)
    Testa dessa, gärna med lite koriandet väligt gott och glöm inte halloumin!!

    SvaraRadera