torsdag 20 oktober 2011

Fikonmarmelad

Marmelad, perfekta presenten man behöver inte mycket men tänk så mycket mer det ger! Ja, ingredienserna är inte så många därför får endast de fantastiskt fina fikonen vara med på bild. Finns det någon vackrare frukt? Tror inte de. Jag inspirerades till detta receptet av Leila dock innehöll hennes marmelad chili och vanilj, en marmelad som kanske mer lämpar sig för ostbrickan. Jag skippade chilin och vaniljen och körde rent på fikon. Jag säger det igen, tillfredsställelsen att skapa något eget av frukt och socker är stor. Måttangivelsen på Leilas recept var 1 liter fikon, ja du läste rätt liter. Jag använde 10 st och de blev 1 liter i skurna fikonbitar.

Till ca 6 dl marmelad:
10 mogna fina fikon
2.5 dl strösocker

Gör:
Skär fikonen i mindre bitar. Jag skar varje fikonhalva i 6 bitar, allt beror såklart på storleken. Lägg fikonbitarna tillsammans med socker i en gryta och låt puttra på låg värme tills frukten är mjuk, ca 30 minuter. Den ser väldigt vattnig och lite tråkig ut men det ordnar sig när den får svalna lite grann! Jag tyckte ändå att det blev ganska stora fikonbitar kvar så jag körde några varv med min mixerstav för att få marmeladen lite mer mosig men det är en smaksak. Ta av marmeladen från spisen och låt stå en liten stund innan du häller upp den i rena burkar.

Min marmelad blev ca 6 dl, men jag kan tänka mig att det beror på frukten hur mycket vätska den innehåller etc. Det kommer alltid en liten skepsis när man står där och rör om i marmeladen, det är nog inpräntat i alla oss. Hm, det ser ju inte riktigt ut som den man köper, har jag gjort något fel? Det är kanske lite hemskt att man har det som måttstock men det är det som man har att tillgå. Med det menar jag inte att all marmelad som säljs inte är något att ha, men ni hänger med på vad jag menar. Ända tills man smakar, då förstår man att man inte gjort något fel. Som sagt, jag är inte en storkonsument av marmelad, men ge bort! Perfekt att samla på sig lite recept och burkar för den delen lagom till de börjar bli jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar