söndag 16 oktober 2011

Kyckling i marokansk tappning

Detta är en fantastisk marinad! När man använder yoghurt i marinaden gör den köttet man marinerar väldigt mört, och tacksamt att krydda. Den här marinaden kommer ursprungligen från Jamie Oliver, han gör en liknande fast till lamm jag gör min med kyckling. Här kan man ta en hel kyckling och fläka ut den, men det funkar fint med andra delar av kycklingen. Jag använde lår delen med ben i. Den här marinaden har allt man vill ha (jag vill ha) hettan från chilin, zinget från limen och ingefäran, mustiga kryddigheten från de torkade kryddorna och den fräscha kryddigheterna från örterna. Det som blir över använder man helt enkelt som en yoghurtsås till maten. Min marinad räckte till ca 1.5 kilo kyckling.

För marinad till runt 1 kilo kött behöver du:
2.5 dl yoghurt/creme fraiche
1 grön chili
2 vitlöksklyftor
3 cm ingefära
1 burk kikärtor
1 tsk korianderfrön
1 tsk spiskumminfrön
1 näve koriander
1 näve mynta
ca 8 lårkycklingfileér alt. 1 hel kyckling


Gör:
Börja med att stöt de torkade kryddorna i en mortel. Skölja kikärtorna. Hacka chilin och vitlöken, skala och skiva ingefäran fint. Plocka bladen från myntan, koriandern gör det inget om stjälkarna är kvar. Mixa allt utom limen och yoghurten. När allt är finhackat tillsätt lime och yoghurt, smaka av med salt och peppar. Spara lite grann av marinaden, ca 1 dl. Skåra skinnet på kycklingen, lägg den/dem i en påse tillsammans med marinaden. Låt marinera minst 1 timma. Använd resten av marinaden som tillbehör. Sätt på ugnen på 225 grader. Lägg kycklingen på gallret i ugnen med en bakplåtspappersklädd plåt under så att resterna av marinaden droppar på pappret. Ta ut en filé efter ca 40 minuter och se så ingen rosa saft rinner ut om du skär ett snitt.

Först trodde jag inte att kyckligen skulle få någon färg, men de fick den och det blev supergott! När man smakar på marinaden tänker man att den smakar väldigt mycket av allt men när kycklingen steks i ugnen mättas smakerna av lite grann och resultatet blir perfekt. När jag stod där och hade mixat allt utom yoghurten insåg jag att i min lilla mixer hade jag nästan en falafel-smet. Vilket fick tankarna att göra någon liknande kryddning till egna falafel! Testa detta! Perfekt smaksensation med få medel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar