tisdag 25 oktober 2011

vardagspasta med räkor

Det kommer ju dagar när inspirationen står liksom på noll, och man inte orkar att leta efter den heller. Då gör man de man inte ska göra enligt mig, låta mataffären inspirera. Kan man bli mer förvirrad? Iallafall gjorde jag just detta och bläddrade lite slött i en sådan där reklam broschyr som brukar hänga vid de olika matvarumärkena. Vad hände? Jag hittade receptet som motsvarade mina middagsförväntningar. Räkpasta fylld med härlig citrus smak! Receptet kommer ifrån kungsörnen men jag lade till lite chili och dill jag gjorde lite små ändringar.  Såsen för 4 portioner men räkorna och pastan för 2. Sen var de ju perfekta tillfället att använda min guldiga olivolja från Italien.


Till ca 3 pers behöver du:
300 gram pasta av valfri sort
2 citroner
1 vitlöksklyfta
1 röd chili
150 gram räkor, eller mer om man vill
4 msk olivolja
1 nypa socker
en liten näve dill & gräslök
salt&peppar

Gör:
Skala räkorna om du köpt oskalade. Tvätta citronerna och riv skalet från en av dem, men pressa saften ur båda. Riv eller hacka vitlöken och hacka chilin fint. Här kan du koka upp pastavattnet. Värm olivoljan, (jag gjorde det i en stekpanna men en gryta funkar nog lite bättre), tillsätt vitlök, citronskal och chilin. Tillsätt citronsaften och låt detta koka upp under vispning. Koka pastan. Krydda såsen men lite salt, peppar och en nypa socker. Det fina är nu om du fortsätter vispa är att olivoljan och citronen tillsammans gör att såsen tjocknar och får nästan en gräddig konsistens. När pastan är klar, hacka örterna fint och tillsätt dem och räkorna i såsen, blanda med pastan. Smaklig spis

Positivt överaskad av denna rätten, tänkte först att det skulle bli en tunn oljig sås men det förvandlades till något krämigt, utan någon grädde. Kruxet med dessa små broschyrer är att de alltid är någon slags reklam för varorna och det går ju bra så länge det är tex pasta då man som här kan ändra om såsen lite efter behag. Lite svårare att improvisera blir det när man ska tillsätta kryddmixar av diverse slag. Jag kan tänka mig att byta ut räkorna mot kräftstjärtar inte alls hade varit någon dum idé. Testa detta när inspirationen tryter!

2 kommentarer:

  1. Jag brukar göra något liknande när jag bara ska laga mat till mig själv. Jag kallar det min lyxrätt eftersom den går fort att göra, känns smal och är riktigt riktigt god:)

    SvaraRadera
  2. Ja eller hur! Blir supergott och krämigt utan grädde vad mer kan man begära? :)

    SvaraRadera