söndag 2 oktober 2011

fisk med fänkål och citron

Den här vackra fisken har jag velat göra väldigt länge. Först var jag inspirerad av jamie oliver då han är en flitig användare av "red mullet". Ja, de svenska namnet tror jag kan vara multe. Smaksättningen kan jag tänka mig passar bra även till andra sorters vit fisk! Jag har ju som sagt velat göra hel fisk väldigt länge, se listan som jag gjorde för ett tag sedan. Jag valde två fiskar per person, men det beror nog på vad tillbehören är. Framför allt, se på färgen!

För 2 personer behöver du:
4 hela red mullet, rensade och klara
2 citroner
2 vitlöksklyftor
2 små fänkål alt. 1 stor
en liten näve basilika
salt & peppar

Gör:
Sätt ugnen på 225 grader. Rensa fisken om den inte är det. Det ska gå att fylla fisken innuti så se till att det finns plats för det. Skär tre diagonala snitt på varje sida av fisken så att smaken ska nå köttet även den vägen. Skär citronen i skivor och sedan dela varje skiva på mitten, då dessa fiskarna var ganska små. Skiva även fänkålen fint. Pressa vitlöksklyftorna och blanda dem med lite olivolja. Salta och peppra fiskarna på varje sida och innuti, varva sedan citron- och fänkålsskivor innuti fisken och häll på vitlöksoljan. Peta till sist in lite basilika blad innuti fisken. Sätt in fisken i ugnen och baka den i ca 15-20 minuter.
Detta var ett spännande experiment då jag inte brukar våga så mycket som hålla i en liten aborre när man är ute och fiskar. Här fick jag både fjälla och rensa fisken, men jag tänkte gör jag det inte nu kommer det inte bli av. En väldigt god fisk men i mitt tyckte behöver många smak-kompisar vilket jag tyckte jag tillförde. Nackdelen med att äta hel fisk är att den dessvärre innehåller mycket små ben vilken förtar lite av måltiden. Rolig rätt att göra om man vill imponera med lätta medel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar