tisdag 7 juni 2011

supermüsli

Den här supermüslin gör jag när jag tröttnat på att äta gröt till frukost och passar bra nu på sommaren när det är såpass varmt på morgonen så man inte är sugen på att äta varm gröt. Perfekt att ta med sig till sommarstugan! Det blir dyrare än att köpa vanlig men ofta smakar den lite sågspån. Jag tänker att volymen blir mer i detta receptet. Du kan också tillsätta vad du tycker om! Originalreceptet kommer från den fantastiska boken "Supermat"

Till basen behöver du:
6 dl fiberhavregryn
6 dl rågflingor
2 dl solrosfrön
2 dl pumpakärnor
3 dl blandade hackade nötter
4 msk rapsolja
1 dl honung
2.5 dl vatten
3 dl blandad torkad frukt
1 dl krossade linfrön

Gör:
Sätt på ugnen på 200 grader. Häll alla torra ingredienser i en bunke utom linfröna. Blanda samman honungen, vattnet och oljan och häll över, blanda väl lättast är med händerna så alla ingredienserna blir fuktiga. Strö ut blandningen på en bakplåtspappersklädd plåt och rosta i 30 minuter, vänd ett par gånger. Låt svalna innan du rör i frukten, förvara i en lufttätburk.

Jag gillar denna müslin starkt! Man får den där krispigheten som man inte kan få när man köper färdig och man vet vad den innehåller, sötningsmedlet är honung och frukten inget annat gömt socker. Jag gillar att ha russin, tranbär och bland fikon i min müsli. Jag valde att krydda den torra blandningen med lite kanel och ingefära och rosta nötterna för sig det tycker jag blir godare.
Har man en liten studentugn som jag har går de bra att rosta i 2 omgångar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar