lördag 25 juni 2011

rostade tomater

Nu när sommaren kommer kan man ibland få tag på riktigt fina småtomater i olika färger och storlekar för ett billigt kilo pris. När ett kap dyker upp brukar jag köpa på mig ett kilo ungefär, och till detta receptet gör det inget om tomaterna börjar bli lite mosiga. Jag gillar att rosta tomaterna men vitlök och lite örter för att sedan mixa dem till en tomatsås som man kan ha i frysen till pizzan, äta med pasta, basen till en tomatsoppa eller hälla i köttfärssåsen.

Till en stor sats tomatsås behöver du:
1 kilo småtomater av valfri sort.
ca 7 vitlöksklyftor med skal på
1 röd lök
en kvist rosmarin
olivolja
salt&peppar

Gör:
Sätt ugnen på 170 grader. Dela tomaterna på mitten och lägg dem med snittytan uppåt, häll på lite olivolja, lägg i vitlöksklyftorna och lite rosmarin krydda till sist med lite salt och peppar. Jag brukar låta tomaterna stå inne en timma på 170 grader, sedan sänka värmen till ca 125 grader och låta dem stå en timma till, ungefär så att de blir lite halvt torkade.

Låt tomaterna svalna något. Skala vitlöksklyftorna och lägg dem tillsammans med tomaterna i en bunke och mixa till en slät sås. Om man vill servera tomatsåsen till pasta eller liknande kan man finhacka rödlöken, fräsa på den och låta tomatsåsen få ett litet uppkok! Att rosta tomater är perfekt sysselsättning om det är regn ute eller medan man städar eller dylikt.
Vad jag kommer använda denna satsen tomatsås till kommer imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar